Kontakt oss
RSS Feed

Beste bruk av itslearning-prisen for 2011: Vinnerne er ...

Vi fikk inn nesten 50 nominerte fra hele Europa til beste bruk av itslearning-prisen for 2011. Vi har nå gleden av å annonsere de to vinnerne som begge vil motta en iMac og et Canon LEGRIA HF G10-videokamera til skolen.

Vi fikk inn mange fantastiske ideer, inkludert innovative måter å bruke video på til undervisning i yrkesfaglige emner, og en flott måte å motivere unge språkelever på. Men etter nøye vurdering kåret dommerpanelet følgende to vinnere:

Omvendt undervisning: Anne Cathrine Gotaas fra Sandvika videregående skole


"Best use of itslearning 2011"
var åpen for alle lærere som bruker itslearning. For å vinne måtte det demonstreres en bruk av itslearning som engasjerte elevene, forbedret resultatene og var lett å overføre til andre lærere.

Juryen besto av:

- Arne Bergby, adm. dir. i itslearning

- Russel Prue, IT-lærer, forfatter og radiopersonlighet

- Alastair Cameron, Senior learning strategist i itslearning

- Trond Skeie, leder for global opplæring og implementering i itslearning
Konseptet med å bruke omvendt undervisning er enkelt: Studentene studerer teorien hjemme og bruker tiden i klasserommet til å bruke den nye kunnskapen i praksis. Anne Cathrines omvendt undervisning-konsept går ut på å lage videoer, animasjoner og andre ressurser og legge dem til i det relevante itslearning-faget.

Videoene er vedlagt i en test, og studentene må svare på ett eller to spørsmål etter at de har sett på videoen. Så skal studentene se om de har forstått videoen eller om de må se på den igjen. Denne teknikken betyr også at Anne Cathrine kan se hvilke områder som har skapt problemer for elevene, og hun kan forberede timene etter dette. Hun kan også følge med på hvilke studenter som har sett på eller lest materialet, og hvem som ikke har gjort det.

Forbedret oppførsel blant vanskelige studenter: Dee Kerwick-Chrisp fra Greys Education Centre i Storbritannia

Greys Education Centre tar imot elever som andre skoler synes er for utfordrende. Med disse elevene er det viktig å oppmuntre til god oppførsel for å få til en vellykket læring.

En gang i uka møter den enkelte elev en lærer for å lage en målsetning for oppførselen sin, som deretter blir lagt til i elevens individuelle læreplan. Etter hver time refererer læreren til elevens læreplan før han/hun gir eleven en oppførselskarakter (ved bruk av en skala fra 1–5 som bare viser god oppførsel).

Alle elever med et gjennomsnitt på over 3,2 i løpet av uka får en ekstra fritime, og eleven med den beste karakteren får et diplom. Dette belønningssystemet har vist seg å være veldig vellykket, og elevene konkurrerer mot hverandre om å få den høyeste poengsummen. Elevens ukentlige oppførselsrapport blir også skrevet ut og sendt til foreldrene, og rapportene blir noen ganger brukt som bevis for at elevene følger rettslige pålegg.

Flotte ideer for lærere overalt

– Det var veldig vanskelig å kåre en vinner, og vi vil gjerne få takke alle som deltok for at de delte flotte ideer med oss, sier Alastair Cameron, en av dommerne. – Vi er veldig fornøyde med at det finnes så mange gode lærere som gjør et flott arbeid med itslearning, og jeg håper at lærere over hele verden vil ha nytte av å lese om og se ideene deres.

Du kan se alle forslagene (med en beskrivelse og video) som fikk finaleplass på vårt globale nettsted.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss