Elisabeths omvendte undervisning

Elisabeth Engum filmer seg selv som forklarer matematiske konsepter, og poster videoen på itslearning. Hun ber elevene se videoen hjemme om kvelden, og i klasserommet neste dag løser elevene oppgaver som henger sammen med videoen. De arbeider sammen eller enkeltvis mens Elisabeth går fra elev til elev og hjelper dem å løsne regnestykkene.

Omvendt undervisning

Dette er omvendt undervisning i praksis. I det tradisjonelle klasserommet er læreren ofte begrenset til å undervise fra tavlen foran hele klassen. Med omvendt undervisning er ikke undervisningen begrenset av tid og sted.

Og du trenger ingen store videokunnskaper for å praktisere det. Du kan ta opp deg selv som snakker, be elevene om å lese relevante Internettsider eller bruke noen av de mange videoene som er tilgjengelige fra andre lærere.

Denne prosessen har mange fordeler både for Elisabeth og elevene hennes. Elevene får sjansen til å lære i sitt eget tempo, ettersom de kan stoppe videoen og spille den på nytt så mye de vil for å få med seg alt. Og etter å ha sett videoen kan elevene ta en test for å sjekke at de har forstått stoffet. Elisabeth kan bruke testresultatene til å tilpasse sin egen undervisningsplan, og dermed sikre at hun tar opp problematiske temaer når elevene er i klasserommet.

La elevene ta kontroll over sin egen læring

«Tradisjonell undervisning på tavlen krever lite av elevene. Omvendt undervisning betyr at elevene må ta ansvar selv. Hvis de ikke har sett videoen før timen, kan det være vanskelig å følge med», sier Elisabeth.

«Men samtidig er elevene veldig glade for å kunne se undervisningen flere ganger, og det blir mer tid for forklaringer i timene. Videoene gjør det også lettere for elever som har vært borte å ta igjen det forsømte.»

Kombinere den fysiske og den virtuelle verden

Noe av det viktigste for å lykkes med omvendt undervisning, er å kombinere det fysiske og det virtuelle klasserommet. Aktiviteter i det virtuelle klasserommet bør kombineres helt naturlig med aktiviteter i det virtuelle klasserommet og omvendt. Elisabeth forteller at elevene hennes virkelig ønsker denne kombinasjonen av arbeid på nettet og undervisning ansikt til ansikt.

«Jeg syns det mest utfordrende er å strukturere stoffet», sier hun. «En ting er å lage gode videoer, en annen ting er å gi god undervisning i klasserommet. Jeg tror det er viktig å finne balansen mellom videoundervisningen og timene i klasserommet.»


Fakta om Bjørgvin videregående skole

  • Fag: Matematikk
  • Modell for blandet læring: Omvendt undervisning
  • Prosessen: Skolearbeid hjemme og hjemmelekser på skolen
  • Verktøy: YouTube, Twitter, læringsplattformen itslearning

Lysten på mer?

Se flere historier fra videregående skoler som bruker itslearning, eller få en oversikt over alle våre brukerhistorier

Kurs Videogalleri Kontakt oss