Kontakt oss
RSS Feed

Elever får et “beskyttet miljø” til å utvikle ferdigheter for nettskriving


Lærer Angana Ghate og fjerdeklassen hennes ved barneskolen Shiloh Point gjennomførte nylig et bloggeprosjekt der de brukte itslearning som bloggeverktøy.

Det ligger i bloggingens vesen at det er en offentlig aktivitet. Poenget er å dele ideer og meninger med alt og alle og få respons fra leserne. Da sier det seg selv at personvernhensyn gjør det vanskelig å undervise barneskoleelever i emnet. Men det hindret ikke Angana Ghate fra å sette i gang et bloggeprosjekt i fjerdeklassen sin. I itslearning fant hun en løsning på personvernutfordringen.

"itslearning tilbød et sikkert og beskyttet miljø (så langt det er mulig) hvor elevene kunne lære om blogging, både hvordan de skal gjøre det, og hensikten med det", forklarer Angana, som underviser ved barneskolen Shiloh Point i Cumming, Georgia, USA. "På grunn av dette ble bloggeprosjektet svært vellykket. Barna lærte hvordan de skulle blogge, og hva hensikten er med et blogginnlegg: få respons fra ‘verden’. De lærte også hvordan de skulle arbeide seg gjennom en skriveprosess på nett i stedet for på papir."


Elevene delte blogginnleggene med foreldrene sine, som ble invitert inn i klasserommet for å kommentere på dem.

Bloggeprosjektet ble gjennomført i løpet av høstsemesteret 2013. Elevene begynte med å samle stoff om seks ulike nordamerikanske urfolksgrupper, fra inuitter i Canadas arktiske områder til nez perce-stammen i nordvest. Deretter skrev de blogginnlegg i itslearnings bloggverktøy, der de beskrev hvordan det ville ha vært å leve i den stammen de hadde valgt.

Alena Zink, ansvarlig for bruk av undervisningsteknologi ved Shiloh Point, forteller at teknologien spilte en sentral rolle i prosjektet. Elevene hadde en uke på seg til å finne stoff, de samlet artikler, bilder og videoer og delte det på ressurssiden (til det brukte de itslearnings diskusjonstavle). I tillegg hadde de fire dager med entimesøkter inne på skolens mediesenter, der de fikk tilgang til nettressurser som var satt opp på forhånd. “Dette er vårt første år med itslearning, og vi er i ferd med å bli kjent med plattformen", sier Alena. "Elevene elsker virkelig å bruke den, og den passer godt sammen med vår satsning på bruk av elevers eget teknologiutstyr i klasserommet. Prosjektet krevde virkelig en masse planlegging, og ble, når alt kom til alt, en flott erfaring."


Eksempel på en av elevenes blogginnlegg med kommentarer, på itslearning.

Et tegn på et godt blogginnlegg, er diskusjonen det utløser. Så foreldre, administratorer og medelever ble invitert inn i klasserommet for å kommentere på innleggene. En av elevene, Mackenzie, fortalte at hun likte å lese kommentarene på innlegget sitt. “Det var morsomt å se hva andre syntes om blogginnlegget mitt. Det fikk meg også til å se hvordan jeg kunne gjøre det bedre. Det var også fint å se at en voksen leste innlegget mitt”, sa hun.

Elevene ble dessuten bedt om å støtte bloggtekstene sine med bilder eller videoer. Å laste opp mediefiler i innlegget var ikke noe problem for Gage. “Det var enkelt å legge inn et bilde og skrive innlegget. Det var ikke noe som var vanskelig med det. Det var supert”, sier Gage. I innlegget sitt skrive Gage om å leve i hopi-stammen. “Jeg valgte dem fordi de spiser mye mais og liker å fiske. Jeg liker mais og liker å fiske så jeg ville vite mer om dem", forklarer han.

Angana medgir at hun kunne ha brukt andre nettverktøy slik som Wikispaces eller Edublogs for å gjennomføre prosjektet. “Men vi ville ikke ha kunnet jobbe på en så beskyttet måte som med itslearning. Sikkerhet på nett er viktig for barneskoleelever”, sier hun, og legger til at hun allerede prøver ut andre sider ved itslearning. “Hvorfor ikke bruke itslearning?” spør hun. “Det er som et hvilket som helst annet teknologisk verktøy eller program: Ulike verktøy gir ulike muligheter, og du vil ikke kunne kjenne til det fine ved det før du har prøvd.”


Elever brukte itslearnings bloggverktøy, som er tilgjengelig under ePortfolio-fanen, til å publisere og redigere innleggene sine.


I dette blogginnlegget skriver eleven om hvordan det ville vært å leve i seminol-stammen i Florida.


1 comment (Add your own)

1. wrote:

11/12/2013 @ 23.30

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss