Kontakt oss
RSS Feed

Engasjerer elevene med kreativ realfagsundervisning

En prisvinnende tilnærming til realfagsundervisning via itslearning

Oddvar Sunde underviser i fagene fysikk, matematikk og kjemi ved Lister videregående skole avdeling Eilert Sundt i Farsund i Vest-Agder. Han har brukt itslearning i nærmere ti år, og på disse årene har han skaffet seg gode kunnskaper om bruk av itslearning. Han er til og med prisbelønt for arbeidet sitt. Hva skal til for å oppnå slike resultater?

Hverdagsbruk og elevengasjement

– I mitt daglige arbeid i itslearning har jeg fokus på hverdagsbruken, forteller Oddvar – som også mener at det er viktig å engasjere elevene for å få mest mulig utbytte av læringsplattformen. Enkle ting kan utgjøre en stor forskjell. Han har blant annet opprettet noe han kaller elevmappe-oppgaver, som er en mappe i faget der elevene legger inn komplette løsningsforslag på oppgaver. Disse mappene har vist seg å være en god støtte for medelever som sliter i faget.

Han lar også elevene vurdere hverandre, for eksempel i etterkant av prosjektarbeid. Evalueringen blir gjennomført anonymt ved hjelp av undersøkelsesverktøyet.

Oddvar blir av kolleger beskrevet som løsningsorientert ressursperson på itslearning, og en lærer som heller ser muligheter enn problemer. På bakgrunn av dette og ble han nominert til prisen Kreativ bruk av itslearning under Del og bruk-konferansen i Sandvika i 2010. Han var her en av tre prisvinnere. Elevøvelser legges inn digitalt som oppgaver, og her bruker han studentdefinerte grupper, slik at én elev kan levere for hele gruppa. For å teste faktisk kunnskap brukes testverktøyet.

– De interaktive testene vi lager med testverktøyet synes jeg er spennende på grunn av variasjonen i spørsmålstyper, sier Oddvar. Han liker å bruke fri navigering – det vil si at elevene kan gå fram og tilbake mellom spørsmålene – og foretrekker poengtrekk som gir elevene minuspoeng ved gale svar. Dette er med på å forhindre at elevene prøver å gjette seg fram til de riktige svarene.

Deler med både lærere og elever

– Etter prøver gir jeg alltid en tilbakemelding med komplett løsningsforslag på oppgavene, forteller Oddvar. – Når skoleåret er ferdig samler jeg disse i en felles mappe som fungerer som en databank der andre faglærere kan gå inn og bruke stoffet ved behov.

Ferdige tester blir heller ikke glemt. Alle testene blir samlet i en mappe han kaller «Test deg selv-mappe», hvor elevene får ubegrenset tilgang til å svare på testene så mange ganger de vil. Dette fungerer som en god repetisjon på det de har lært gjennom skoleåret.

Han er også en verdifull ressurs for andre lærere, og lar til og med lærere på andre skoler få nyte godt av det han skaper.

Avhengig av eksterne verktøy

Oddvar forteller at itslearning gir en veldig god oversikt ved at alt er samlet på en plass. De mange verktøyene – som formeleditor, tester, oppgaver og undersøkelser – gir lærerne hjelpemidlene de trenger for å lage et godt undervisningsopplegg. Dersom de innebyggede verktøyene ikke strekker til, benytter han seg av eksterne verktøy som han integrerer i itslearning. I likhet med mange andre lærere bruker han blant annet Microsofts Excel, Word og PowerPoint flittig. Til glede for Oddvar og andre brukere av Microsofts Office-pakke arbeider itslearning med en sømløs integrasjon av Microsofts produkter gjennom løsningen Live@edu. Den fremtidige integrasjonen mellom itslearning og Microsoft Office Web Applications vil forhåpentligvis gjøre hverdagen lettere for Oddvar og andre lærere som er avhengige av å bruke Microsofts produkter og itslearning.

Les mer om andre vinnere og nominerte fra Del og bruk

2011:

2010:

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss