Kontakt oss
RSS Feed

Finner nye pedagogiske muligheter i itslearning

Jobber du på universitet eller høyskole, og lurer på hvordan du kan lykkes med itslearning i undervisningen? Tor Haugnes er historiker og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, og har erfart at itslearning kan utnyttes til å gjøre undervisningen mer effektiv – og til å forbedre studentenes resultater.

Høyere utdanning har ofte et stort antall deltakere i fagene. Tor underviser i faget Bedriften, som er et obligatorisk innføringsfag i økonomisk historie, etikk og samfunnsansvar. Faget har hele 4000 studenter fra alle landets BI-skoler.

– itslearning er navet, men vi har innholdet, sier Tor. – For oss forelesere er det enkelt når kurs og brukere kommer automatisk inn i itslearning, men vi må selv sørge for å lage godt innhold. Funksjonene i itslearning er lette å bruke, og så lenge jeg tar regien og har en plan har jeg merket at det blir mindre ressursbruk.

I stedet for e-post og meldinger bruker han nå diskusjonsforum i kurset til å kanalisere inn fagspesifikke spørsmål. For læreren er dette tidsbesparende siden studentene diskuterer seg imellom slik han i mindre grad slipper å svare direkte på spørsmål fra enkeltstudenter. Når terskelen for å legge inn innlegg er lav gjør studentene det selv, på samme tid som læreren har mulighet for å aktivt styre innholdet.

Torunn Gjelsvik og Tor Haugnes.

Flere pedagogiske muligheter

Tor har brukt både undersøkelse og avstemning for å finne ut hvordan studentene bruker fagene i itslearning, og bruker tilbakemeldingene til å justere og forbedre opplegget videre. En enkel avstemning i et kurs, som for eksempel «Hva er vanskelig i akkurat dette temaet» kan gi overraskende god respons fra studentene. På BI har itslearning gjort det lettere å prøve nye pedagogiske knep – som faktisk virker.

– Det skal så lite til! For ikke lenge siden la jeg ut en «stem og vinn»-konkurranse om etikk. Jeg oppfordret studentene til å sende meg forslag på faglig gode og morsomme videoer på nett. Deretter avholdt vi avstemning og kåret klassens beste og morsomste innspill. Jeg mener å ha aktivert flere studenter på denne måten, og dessuten kom det fram fant mye rart jeg ikke visste om, sier Tor.

I tillegg bruker han itslearning til å legge ut forelesningsmateriell og informasjon til studentene i form av oppslag og RSS. For å teste kunnskap og øke forståelsen av studentens læringsprosess brukes testverktøyet, avstemning og undersøkelser.

Forventer digital tilstedeværelse

– Ved hjelp av itslearning forsøker jeg å gjøre et i utgangspunktet kjedelig fag spennende. Og studentene er faktisk takknemlige for at det skjer noe i itslearning. Mange fine tilbakemeldinger bekrefter at studentene er fornøyd når læringsplattformen blir aktivt brukt av de faglig ansatte, sier Tor.

Torunn Gjelsvik, som var prosjektleder for implementeringsprosjektet som på rekordtid fikk 20 000 studenter over på itslearning, sier seg enig.

– Studenter i dag har en annen forventning til digital tilstedeværelse. Mange har hatt itslearning eller andre læringsplattformer på grunn- eller videregående skole, og tar itslearning lett. Lærere er kanskje redd for å gjøre feil, for eksempel å ødelegge noe ved å klikke på feil knapp, mens ungdommer har mindre hemninger, sier hun.

Fornøyde brukere

BI har et vidt spekter av forskjellige fag, og en differensiert studentgruppe. Blant studentmassen finnes hele spekteret av brukere, på forskjellig nivåer, alt fra unge studenter som kommer rett fra videregående, til godt voksne studenter som har vært i arbeidslivet i flere år. Med itslearning kan opplegget varieres etter brukergruppene.

Før itslearning ble tatt i bruk i 2010 benyttet BI det egenproduserte systemet Apollon og Blackboard, og tilbakemeldinger viste at på at studentene syntes det var vanskelig å forholde seg til to systemer, og heller foretrekker ett system der alt er samlet.

– I begynnelsen kjørte vi itslearning og de gamle systemene parallelt, og det syntes elevene var forstyrrende. Men nå som alle studentene er over på itslearning virker det som de trives med systemet. For ikke lenge siden var det et oppslag i studentavisen Inside, og der var inntrykket positivt. Fra lærerens synspunkt ser jeg også fordeler med itslearning kontra de andre systemene. Med Blackboard ble det brukt mer tid på det tekniske, mens itslearning er enklere å komme i gang med, avslutter Tor.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss