Kontakt oss
RSS Feed

Fire måter å bedre elevenes itslearning-opplevelse på

Horten videregående skole ligger i forkant når det gjelder å øke bruken av data på skolen. I 2009 utførte skolen en spørreundersøkelse blant alle elever og lærere for å finne ut hvordan de kunne benytte itslearning på en best mulig måte. Dette er det de fant ut:

Mattelærer Kjetil Idås er ansvarlig for å sørge for at Horten videregående skole får mest mulig ut av IT-ressursene – og han sto bak itslearning-undersøkelsen i 2009. I etterkant av undersøkelsen har skolen endret bruken av programmet, og i dag bruker alle lærerne itslearning for å kommunisere og dele hjelpemidler med elevene. Så hvordan klarte skolen å få alle til å bruke itslearning?

1. Sørg for at alle lærerne bruker i hvert fall de grunnleggende funksjonene til itslearning

Ikke alle lærere er så flinke med data – og på de fleste skolene finnes det lærere som rett og slett ikke venner seg til en ny læringsplattform. Skolens svar var å opprette noen grunnleggende brukerkrav som alle lærerne må følge:

2. Gi alle lærerne den samme, enkle strukturen 


De fleste elevene har mange forskjellige lærere, og det kan bli forvirrende hvis de organiserer informasjonen i itslearning på forskjellig måte. Derfor har skolen laget en enkel struktur for filer, nyheter og kalenderarrangementer som alle lærerne kan og må følge. Noen lærere velger å legge til flere filer, lenker og informasjon, men de må bruke det samme grunnleggende formatet.

3. Ikke legg ut for mye


En av de viktigste klagene som elevene hadde, var at mange lærere la ut for mye informasjon på oppslagstavlen for hvert fag. Dermed gikk elevene ofte glipp av viktige nyheter. Det samme gjaldt for nyheter og ekstra innhold. Noen lærere la ut fire eller fem ekstra artikler, lenker eller videoer for ekstra lesing etter hver time og elevene klarte ikke å holde tritt. Derfor blir lærerne bedt om å bare legge ut den viktigste informasjonen og ekstra lesing.

4. Elevene trenger (20 minutters) opplæring


De fleste elever er flinkere med data enn en gjennomsnittlig lærer, men de trenger likevel en introduksjon til itslearning-systemet for å sikre at alle vet hva det er og hvordan de skal bruke det. Nå deltar alle nye elever på skolen på dataopplæring i begynnelsen av året, inkludert en 20-minutters introduksjon i itslearning.

Kjetil mener at denne introduksjonen er svært viktig for at systemet skal fungere godt. "Det er ingen vits i at lærerne legger ut informasjon i itslearning hvis ikke elevene bruker systemet. Orienteringen er en måte å få elevene til å aktivt bruke itslearning helt fra de begynner her."

Les flere brukerhistorier


Hvilke fordeler har andre med å bruke itslearning? Les flere brukerhistorier for å få vite mer.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss