Kontakt oss
RSS Feed

Fremtiden starter nå

Mulighetene i det digitale klasserommet bidrar til mer motiverte og engasjerte elever, forteller grunnskolelærer Kjartan Moe Hustvedt. Han underviser 22 fjerdeklassinger på Skjold skule. Klasserommet har Smartboard med internettforbindelse. 

Som en aktiv itslearning-bruker og tilhenger av e-læring, ser han fordelen av digital læring hver dag. Økt skriveglede og bedre forståelse av lærestoffet blant elevene, samt mer relevant og variert læringsmateriale er noen av fordelene. – Lærerne må tørre å ta i bruk digitale verktøy. Hvis de først våger å gjøre det, så går det bra , sier han.

Grunnskolelærer Kjartan Moe Hustvedt sier at flere lærere må tørre å ta i bruk digitale læringsmetoder. Gevinsten er mer engasjerte elever og mer variert undervisningsmateriale, sier han.

For Kjartan Moe Hustvedt er fremtidens klasserom allerede her. Det som er avgjørende for hvorvidt elevene drar nytte av det den 33 år gamle læreren kaller for "den nye metoden", er i hvor stor grad lærerne tar i bruk de digitale læringsmidlene de har til rådighet.

– Mulighetene er der. Vi må hjelpe elevene til å bruke internettet og datamaskiner til noe faglig, ikke bare til ting som sosiale medier, sier Kjartan. – Vi må legge ut lenker til filmsnutter, ha faglige diskusjoner på nettet og bevege oss bort fra innlevering av oppgaver på papir. itslearning gjør alt dette mulig, men det digitale klasserommet innebærer mye mer. Bøker blir i stadig større grad digitalisert, og det finnes en hel haug med pedagogiske nettsteder. Muligheten for interaktivt innhold er jo genialt.

Bruk av IKT i klasserommet kjennetegner fremtidens klasserom, legger han til. – Jeg ser muligheter i det. Jeg tvinger meg selv til å bruke den nye måten å lære og undervise på. Jeg legger ut oppgaver og planer i itslearning. Da kan jeg jobbe hvor som helst. Jeg er ikke avhengig av å ha et fysisk dokument, jeg trenger kun internettforbindelse. Dette er fremtiden, sier Kjartan.

Samtidig forstår han lærerne som synes at IKT kan virke vanskelig å ta i bruk i hverdagen. Selv om han har mye dataerfaring slet han med å komme i gang med itslearning i begynnelsen. – Man må våge å gjøre det. I begynnelsen var det tungt å lære et nytt system. Men jeg kom over det etter en stund. Når du får det opp å gå så bruker jeg ikke mye tid på det. Og nå sparer det meg tid.

Digitale tester skaper engasjert elevene

Han oppfordrer lærere som har lyst til å begynne å bruke itslearning med å starte med en lettvint oppgave. Selv valgte han å ta opp lydsnutter for så å legge de ut på klassens dashbord i itslearning. Elevene fikk i oppgave å gjette lyden – enten det var en bil som startet eller kverning av kaffebønner.

– Det var en måte å få alle elevene til å bli kjent med itslearning på og det lyktes, sier han. I dag er bruken noe mer avansert. I engelsk leser han inn tekster som lydfiler som elevene da jobber med i hjemmelekser. – Da er jeg sikker på at de alle har hørt rett uttale, forklarer han. Etterpå gjennomfører elevene tester i itslearning hvor de for eksempel klikker på bilder som tilsvarer ordene eller svarer på en flervalgsoppgave. Denne prosessen skaper engasjement blant elevene, sier Kjartan. – Elvene liker å jobbe på data hvor det er farger og mønstre. Det blir litt mer spennende for dem. Elevene synes det er kjekt. De har konkurranser seg i mellom der de konkurrerer om hvem som kan få mest rett eller fullfører oppgaven raskest.

Meldinger fra lærer når hjem

itslearning gir Hustvedt også flere muligheter i forbindelse med organisering. Blant annet slipper han å kopiere og ha papirbunker liggende på skolen og hjemme. – Vi lever i et papirløst samfunn. Før ga jeg papirbeskjeder til alle mine 22 elevene, og jeg kunne alltid regne med at minst fire eller fem av dem mistet den. Nå ligger alle meldinger på itslearning og det sikrer at informasjonen når hjem. Det er mye mer lettvint å ha det digitalt.

Store deler av undervisningen i Kjartan Moe Hustvedts klasse er støttet av digitale læringsmidler, blant annet itslearning.  – Det er mye mer lettvint å ha det digitalt selv om det krever tid å sette seg inn i et nytt system, påpeker han.

Endeløse muligheter

Kjartans digitale klasserom innebærer mye mer enn kun bruk av itslearning. Han bruker også mobiltelefonen. Når han skal avtale foreldremøter, sender han tekstmeldinger til foreldrene for så å legge tidspunktene i en tabell på itslearning. Men for ham fungerer itslearning som et knutepunkt mellom ham og elevene og foreldrene deres. Han legger ut turbilder og oppmuntre elevene til å sende meldinger til hverandre for å skape skriveglede, i tillegg til å legge ut ukeplaner i innholdsblokker på fagdashbordene.

– Elevene mine skriver oppgaver på itslearning. Det er lett å gi tilbakemelding. Det er oversiktlig, og jeg kan lett se hvem som har levert oppgavene sine. Jeg bruker itslearning hele tiden og det er motiverende for elvene. Mulighetene som ligger i plattformen er jo endeløse. Når man er en aktiv itslearning-bruker kommer man på enda flere bruksområder.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss