Kontakt oss
RSS Feed

IKT-konfirmasjon for nye 8. klassinger

Åttendeklassinger som er nye på ungdomsskolen kommer ofte fra forskjellige barneskoler, og har som regel ulik IKT-bakgrunn. Jonny Eriksen – allmennlærer ved Rådalslien skole i Bergen – har laget et tre timers innførings- og kartleggingskurs i IKT for elever som går fra barneskole til ungdomsskole. Kurset gjorde ham til en av vinnerne i kategorien Kreativ bruk av itslearning under Del og bruk-konferansen i Sandvika i 2010.

Rådalslien tar imot nye åttendeklassinger fra mange ulike barneskoler, og Jonny ønsker å gi elevene en felles innføring i hvordan IKT skal brukes på ungdomsskolen. Han bruker itslearning til å gjennomføre kurset, som består av et oppgavesett elevene må fullføre. Alle elevene hadde kjennskap til itslearning fra før, men på forskjellig nivå – noen hadde brukt itslearning mye, andre lite.

Se Jonny fortelle om hvordan han bruker itslearning i videoen under.

Interaktivt rebusløp

Oppgavene har blitt beskrevet som morsomme og varierte, og skaper stort engasjement hos elevene.

– Jeg begynner kurset med et interaktivt rebusløp der elevene skal finne løsningsord som ligger spredt på forskjellige nettsteder, forteller Jonny. – Løsningsordene legger jeg på skolens hjemmesider, men også på andre populære nettsteder som Flickr, YouTube og Wikipedia. Et delmål var at elevene skulle få teste ut nye medier.

Han legger i tillegg inn oppgaver knyttet til generell IKT-kompetanse, som søking på Internett. Denne delen ble laget som en blanding av en test og leksjon.

Kombinerer ulike medier

– Hvorfor bruker du itslearning til kurset?

– itslearning fungerer bra fordi du kan kombinere flere medier, slik at en kan sette sammen videoer fra f.eks. YouTube med en tekst, forklarer Jonny. – I kurset la jeg ut en film som jeg ba elevene skrive en kort tekst om. Slik fikk de øving i å levere tekster i itslearning. Filmen som ble lagt ut handlet om sosial kompetanse og mobbing, så den hadde også en dobbelt betydning.

Et smart trekk var å ta i bruk et enkelt dataspill – blant annet for at elevene skulle få trening i problemløsning og logikk. Etter å ha prøvd spillet ble elevene bedt om å skrive sin mening på et diskusjonsforum, og de fikk dermed trening i hvordan en skal oppføre seg i interaktive diskusjoner.

Les Jonnys blogg

Du kan lese mer om opplegget på Jonnys blogg  – eller du kan melde deg på faget i itslearning Community og se hvordan det fungerer i praksis. Kurset heter «Jonny Eriksen»
Elevene leverte ikke bare inn tekst, de fikk også levere inn tegninger. Jonny ga elevene i frivillig lekse å laste ned et gratis 3D-tegneprogram fra nettet og installere hjemme. Elevene ble deretter bedt om å laste opp tegningen, ikke som en innlevert fil til læreren, men til en felles mappe i itslearning der hele klassen hadde tilgang.

– På den måten får vi satt fokus på flinke elever, vi får vist at alle er flinke til hver sine ting, og at vi kan lære av hverandre ved å samarbeide og dele ideer, oppsummerer Jonny.

itslearning løser ikke alt

– Som lærer mener jeg at itslearning ikke kan løse alt, men brukes det rett og på en kreativ måte er det et flott verktøy. Mulighetene er mange. For ikke lenge siden lagde jeg for eksempel en knapp ved hjelp av en embed-kode jeg fant på nettet som startet en musikkfil. Dette er et eksempel som krever litt mer kunnskaper enn vanlig, men som er enkelt når en kan det.

Les mer om andre vinnere og nominerte fra Del og bruk

2011:

2010:

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss