Kontakt oss
RSS Feed

IUP – det beste verktøyet i itslearning?

Inger Skjøstad fra Arstad skole i Stange kommune i Hedmark var en av de nominerte i kategorien Kreativ bruk av itslearning under Del og bruk-konferansen i Sandvika i 2010. Hun ble valgt på bakgrunn av sitt arbeid med individuelle utviklingsplaner (IUP) for elever i 5.–7. klasse.


– Jeg mener IUP-en er den beste funksjonen i itslearning, forteller den engasjerte læreren.

Ideen til opplegget kom i kjølvannet av den nye vurderingsforskriften som ble gjeldende fra august 2009. Med forskriften i bakhodet stilte lærene ved Arstad skole seg følgende spørsmål: Hvordan kan vi bruke itslearning på en slik måte at den dekker myndighetenes krav til underveisvurdering? Det var klart at læring og utvikling for enkeltelever måtte ha et sentralt fokus. Den kreative løsningen ble å bruke IUP-verktøyet i itslearning som en digital arbeidsplan.

Tverrfaglig digital arbeidsplan

Individuelle utviklingsplaner

I itslearning er det i utgangspunktet kontaktlæreren, eller mentoren, som har ansvar for å vedlikeholde IUP-ene, mens administratorene har ansvar for å administrere kontaktærernes tilgang til IUP-ene.

Les mer om individuelle utviklingsplaner i online-hjelpen.
– De fleste lærere bruker IUP-en som en plan for kompetanse- og utviklingsmålene eleven har i forhold til halvårsvurderingen fram til utviklingssamtalen, sier Inger. – Vi syntes verktøyet var så bra at vi ville bruke det daglig som et arbeidsverktøy for eleven, der underveisvurderingen var det sentrale. Vi ønsket å samle alt på ett sted, på en mest mulig brukervennlig måte for elever, lærere og foreldre.

I systemet som brukes på Arstad finner lærere, elever og foresatte alle vurderinger for hver uke samlet på ett sted for alle fag – fra norsk til heimkunnskap.

Elevene får skriverettigheter i to kolonner kalt «Dette vil jeg gjøre» og «Egenvurdering». I den første kolonnen velger elevene arbeidsoppgavene de vil gjøre for å nå ukens mål i det enkelte fag. I kolonnen «Egenvurdering» setter elevene ord på eget arbeid. Her forteller de lærerne hva de har lært, hva de mestrer, og hva de trenger mer veiledning i. Dette gjøres i alle fag, og fører til en konstruktiv dialog mellom elev og lærer. Elevene får tydelige mål og klare kriterier å forholde seg til i forbindelse med måloppnåelsen.

Foreldreengasjement

Foreldrene er også fornøyde. En viktig faktor er at foreldre slipper å lete i skolesekken, sjekke ulike prøver eller lete rundt i forskjellige fag i itslearning for å finne lærerens kommentar eller barnets egne vurderinger – alt er samlet på ett sted. På Arstad skole har de opprettet en egen foreldrebruker som får full tilgang til IUP-en. Ved hjelp av itslearning kan lærer og foresatt ha en løpende dialog med lærerne om måloppnåelsen til barnet.

Opplegget er derimot ikke arbeidsbesparende – det er tvert i mot ganske tidkrevende. Men – som Inger påpeker – i stedet for å bruke tid på andre opplegg flyttes arbeidsmengden over til vurdering. Selv om arbeidsmengden som legges ned er stor, belønnes lærerne i form av god kunnskap om hver elev, noe som gjør det enkelt å tilpasse undervisningen.

Les mer om andre vinnere og nominerte fra Del og bruk

2011:

2010:

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss