Kontakt oss
RSS Feed

Konferansebesøk inspirerer til ny opplæringsmodell

Forsker på itslearning-konferanse: «Vi lever i et postindustrialisert samfunn med forskjellige standarder. Standardisert opplæring er heller ikke lenger noen norm.»

Hva skjer hvis du inviterer en gal professor til konferansen din? For det første, hvis han liker å bruke sosiale medier – som opplæringsforsker Gokhan Yucel gjør – vil konferansens Twitter-hashtag fylles med responser. Og det er bra, selv om Yucel som er utdannet fra Oxford og er én av Tyrkias ledende opplæringstenkere, skriver på tyrkisk – og de fleste deltakerne på konferansen er norske. Men det som er enda viktigere, er at besøket hans resulterer i en teori som er sterk nok til å endre måten opplæring drives på rundt om verden. Det er akkurat det som skjedde da Yucel deltok på den norske brukerkonferansen for itslearning i april – et besøk som skapte det han kaller «Bergen-modellen».

 

Gokhan Yucel: «Bergen-modellen er akkurat det vi mangler i Tyrkia, og det er noe som vi må ta i bruk.»

Av naturlige årsaker deltok ikke Yucel på alle sesjonene. Hans norsk-kunnskaper er begrenset til «takk» og «ha det». Men i løpet av tre dager besøkte han to Bergen-skoler, møtte et knippe med lærere og elever, og lærte itslearning-filosofien med pedagogikk før teknologi.

Da han kom tilbake til Istanbul med hodet fullt av inntrykk og ideer, skrev han et innlegg i Tyrkias flaggskip-avis, Hürriyet, og introduserte Bergen-modellen for et tyrkisk publikum. Selv om den fortsatt er på et tidlig stadium, har Bergen-modellen til Yucel vidtrekkende konsekvenser for gjennomføringen av opplæring i Tyrkia, et land med mer enn 20 millioner K12-studenter, 750 000 lærere og 65 000 skoler. Yucel diskuterer Bergen-modellen innenfor rammen av utdanning, innovasjon og entreprenørskap (noe som itslearning vet litt av hvert om, siden det er en IT-oppstart som har blitt så vellykket ved å møte kravene til en innovativ løsning for opplæringsteknologi). «Bergen-modellen er et av de beste scenariene hvor utdanning, entreprenørskap og innovasjon smelter sammen og samvirker», forklarer Yucel. «Bergen-modellen er basert på et lærings-administrasjonssystem (LMS) som skaper grunnlag for god kommunikasjon og vurdering i et Web 2.0-miljø. itslearning er kjernen i Bergen-modellen, og det norske skolesystemet står i sentrum.»

Yucel har mange roller. Samtidig som han jobber med PhD på Oxford, underviser han i entreprenørskap for high school-elever på «hobby-basis». Han underviser på universiteter om samspillet mellom innovasjon, utdanning og entreprenørskap. Fra 2009–2010 var han rådgiver for Tyrkias nasjonale utdanningsminister. I løpet av tiden i departementet frontet han Fatih-prosjektet, som medførte at regjeringen brukte 10 millioner US-dollar på innkjøp av teknologi til skoler, deriblant 15 millioner nettbrett. Det var et velment initiativ, men det ble kritisert fordi skolene manglet et LMS for å kunne bruke verktøyet fullt ut, sier Yucel.

«Det er dette gapet vi må fylle for å gjøre det tyrkiske opplæringssystemet mer effektivt», forklarer han. «Bergen-modellen er en klar strategi som fører til et velfungerende skolesystem. Det gir også skoler som har de nødvendige verktøyene, som et LMS der elever, foreldre og lærere som kan kommunisere og arbeide sammen. Men det handler ikke bare om et LMS. Bergen-modellen er en mentalitet, en filosofi. Det handler ikke bare om itslearning, men itslearning er kanskje det viktigste aspektet. Vi lever i et postindustrialisert samfunn med forskjellige standarder. Standardisert opplæring er heller ikke lenger noen norm. Bergen-modellen oppfordrer for eksempel til et omvendt klasserom.»

Men Yucel er ikke sikker på at Bergen-modellen kan benyttes i Tyrkia. Han peker på itslearning-filosofien som oppmuntrer elevene til å arbeide selvstendig som vist i det omvendte klasserommet, hvor elevene fullfører skolearbeidet hjemme og leksene på skolen. I denne modellen kan elever til en viss grad velge hva de vil lese og studere, forklarer Yucel. Dette strider mot læreprosessen i Tyrkia, hvor lærerens kontroll i læreprosessen er vektlagt. Yucel besøkte Akademiet, en privat skole i Bergen, og oppdaget andre utfordringer. Bergen-modellen er basert på det norske skolesystemet hvor privatskoler får dekket 80 prosent av kostnadene fra regjeringen. Siden privatskoler ikke får noen offentlig støtte i Tyrkia, ville Bergen-modellen blitt vanskelig fordi mange skoler nøler med å kjøpe kostbare LMS-systemer. «Det er gjennom dette prismet jeg leser itslearning. Det er det som gjør det tiltrekkende for meg. I Tyrkia er det mye snakk om ferdigheter for det 21. århundret og blandet læring osv. Men disse konseptene snakkes det bare om, de blir sjelden implementert. Bergen-modellen er akkurat det vi mangler i Tyrkia, og det er noe som vi må ta i bruk.»


No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss