Kontakt oss
RSS Feed

Kunsten å lære bort selvstendig læring

Lucy Witham vant vår “Best use of itslearning“-pris 2012 for sine “sjangerblokker“, en enkel idé som inspirerer studentene til å utforske selv, dele sine funn og ha et kritisk blikk på det de finner på Internett.

Lucy er undervisningskoordinator og leder for fotostudiet ved Guernsey Grammar & Sixth Form Centre i Storbritannia, og hun startet med det hun kaller sjangerblokker i april 2012.

Den gang prøvde Lucy å adressere to problemer: For det første bidro lokaliseringen av studiestedet på øya Guernsey i den engelske kanal til at det var vanskelig for henne å arrangere besøk til utstillinger på fastlandet for sine fotostudenter. For det andre ønsket hun å utruste studentene med de nødvendige kunnskapene slik at de bedre kunne være i stand til å evaluere den informasjonen de fant på intranettet.

“Jeg ønsket å finne en måte å utvide studentenes eksponering for kunst og foto uten å være nødt til å forlate øya”, forklarer Lucy. “Samtidig visste jeg at studentene mine i første rekke brukte Google som søkeverktøy og jeg ønsket å lære dem de nødvendige ferdighetene til at de kunne bli i stand til å evaluere den informasjonen de fant på en ordentlig måte.”

Introduksjonen av sjangerblokker

I likhet med mange gode ideer var også Lucys løsning svært enkel. På hennes fotostudium-side for A-level-studenter i itslearning opprettet Lucy “sjangerblokker” (ganske enkelt en tom mappe for hver fotosjanger som studeres i faget). Hun ba deretter studentene om å legge inn så mange eksempler eller ressurser som de kunne finne i den relevante mappen med en liten beskrivelse for de andre studentene.

“Studentene kan legge til, redigere eller fjerne det de ønsker fra mappene. Noen har opprettet sider med en mengde informasjon, andre har lagt til notater med inkluderte videoer. Det finnes til og med notater med anmeldelser av bøker som de har funnet i biblioteket”, forklarer hun. “Hovedsaken er å legge frem ressursene og la de andre studentene avgjøre om de er brukbare og nyttige.”

Men sjangerblokkene handler ikke bare om ressurser. Studentene tilgjengeliggjør også sitt eget arbeid for å få det evaluert av sine medstudenter, eller legger ut og kommenterer arbeidet til profesjonelle fotografer.

Ønsker du å prøve noe lignende, kan du se Hvordan opprette en sjangerblokk på vårt globale nettsted.

Inspirerer til selvstendig læring og analyser

Mange studenter legger også ved en diskusjonsblokk under ressursen for å sette i gang en diskusjon om den aktuelle ressursen. Her kan andre studenter gi dem kommentarer og drøfte hvor relevant ressursen er og kvaliteten på den. “Dette er viktig fordi det handler om A-level-studenter som skal lære å bedømme ting og være selvstendige i sin tilnærming til læring. Det er ikke bare jeg som skal fortelle dem om et bilde er bra eller ikke”, sier Lucy.

I bunn og grunn er sjangerblokk-funksjonen en ressurs på linje med Wikipedia laget av studentene ved høyskolen. Den dekker nødvendig informasjon på et fotostudium på A-level-nivå. Dette er svært nyttig for nye studenter som nå har et utmerket sted å starte når de begynner sitt arbeid på en ny sjanger.

“Studentene har virkelig mottatt og utnyttet sjangerblokkene godt”, sier Lucy. “De setter pris på å bruke dem. Det sparer dem for mye tid når de skal starte et arbeid, og de liker å finne, dele, anbefale og legge ut nytt materiale.”

En grønn skjerm og et sett med kreative verktøyer

Som vinner av vår "Best use of itslearning"-pris 2012 vil Lucy få en MacBook, et webkamera, en mikrofon og et videoredigeringssett – og hun har store planer for bruken av premien.

“Vi skal bygge om et lite kontor i vår avdeling til et kombinert undervisningsrom med grønn skjerm hvor vi kan lage undervisningsvideoer”, sier hun. “Studentene vil bruke "studioet" til å lage multimedia-versjoner av de skisseblokkene de må levere inn på slutten av året.”

8 comments (Add your own)

1. Yulia wrote:
makari oxi, mia xazomara htan kai pou den ekane kai noemrua kiolas.. as prospathisi to mega na bgalei tis seires pou eskisamn kai kurios tou basilaides gaiti den tous blepw kala

19/06/2013 @ 23.30

2. isxgcws wrote:
psp7ud , [url=http://imwzwtlqxsrk.com/]imwzwtlqxsrk[/url], [link=http://ezchqmsmemyq.com/]ezchqmsmemyq[/link], http://rdniqurmxszz.com/

22/06/2013 @ 23.30

3. Tailynn wrote:
auto insurance quotes rxw sildenafil 530

01/07/2013 @ 23.30

4. Gloriana wrote:
auto insurance quoutes fnl cheap car insuranc rates >:-OOO

03/07/2013 @ 23.30

5. Cordy wrote:
lowest car insurance %((( car insurance in florida izfwuw

03/07/2013 @ 23.30

6. Christina wrote:
Looks%20like%20%238%20is%20the%20one%20I%20like%20most.%20But%20I%20don t%20know%20if%20e%20could%20crop%20it%20sone%20and%20maybe%20blur%20out%20the%20rest%20of%20that%20yellow%20house%3F%3F%235%20%266%20are%20really%20pretty%20too 15%2C17%2619%20r%20%20all%20fav s23%20%26%2024%20I%20know%20I%20want%20in%20regular%20photo.%20Like%20an%208 10%20of%20those..28%2C32%2C33%2C%2634%20are%20all%20great%20too%2C%2C%20The%20face%20shots%20came%20out%20great.%20I%20will%20get%20one%20of%20those%20for%20sure.%20But%20as%20you%20can%20see%20I%20still%20haven t%20narrowed%20down%20enough%20to%20make%20decisions.%20But%20I%20will%20have%20it%20narrowed%20down%20and%20know%20what%20I%20want%20by%20the%20time%20I%20meet%20with%20you%3A)

03/07/2013 @ 23.30

7. Starleigh wrote:
online colleges vri auto insurance comparison :-]]] buy car insurance online Jacksonville egh buy viagra on-line tbfl cheap car insurance for 0970 auto insurance pgq renters insurance auto 08173

18/08/2013 @ 23.30

8. macbookairfan wrote:
wow

26/12/2013 @ 23.30

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss