Kontakt oss
RSS Feed

Lærer mener kontinuerlig vurdering har fordeler i voksenopplæringen

Lærer Rolf Stuvik er overbevist om at vurdering på alle nivåer i læringsprosessen, også kalt vurdering for læring, har fordeler for alle studenter, uavhengig av utdanningsnivå eller livssituasjon.

«Jeg mener vurdering for læring er noe for vår skole», sier Rolf, som er lærer på Nygård grunnskole for voksne – en skole i Bergen som tilbyr grunnskoleutdanning for voksne.

Rolf var en av ca. 40 lærere som tidlig i oktober deltok på et seminar om vurdering for læring i regi av itslearning-pedagog Jonny Eriksen.

Artikkelen fortsetter under bildet …

itslearning-pedagog Jonny Eriksen forteller om vurdering for læring.

Lærere arbeider mindre, studentene oppnår bedre resultater

På seminaret viste Jonny hvordan itslearning kan brukes til å praktisere vurdering for læring. Han demonstrerte fag med tilknyttede kompetansemål kunne opprettes i itslearning, og hva studentene hadde lært på forskjellige trinn i semesteret.

«Studenter lærer best når de forstår hva de skal lære», forteller Jonny. «Med tradisjonelle vurderingsmetoder er det for sent fordi muligheten for å lære er borte idet karakteren settes.»

Jonny demonstrerte hvordan studenter kan publisere bloggartikler, for deretter å diskutere artiklene i diskusjonsfora i itslearning. Lærerne ble også oppfordret til å la studentene ta tester som automatisk retter seg selv for å øke antallet ganger de ble vurdert. Han anbefalte også lærerne til å måle studentenes oppfatning av læringsprosessen, for deretter å tilpasse undervisningen basert på disse tilbakemeldingene.

Lærer vil bruke teknikkene

Rolf planlegger å innarbeide disse tipsene i egen undervisning. Selv om studentene hans ofte er asylsøkere som aldri har gått på skole, kan de fremdeles få tilgang til itslearning der de kan se på bilder og høre på lydklipp for å lære pensumet. Rolf ser mange fordeler med å bruke vurdering for læring sammen med læringsplattformen for å oppnå bedre resultater.

«Det er definitivt en fordel å vise studentene hva vi vil gå gjennom. Det er også bra å gi studentene oppgaver, slik at de kan øve og motta vurderinger underveis. Det ble presentert mange gode pedagogiske verktøy på dagens seminar.»

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss