Kontakt oss
RSS Feed

Microsoft-sjef mener utdanningssystemet må endres

Anthony Salcito vokste opp som selverklært nerd i et belastet nabolag i New York. En dag gikk det opp for ham at teknologien hadde reddet ham fra gjenger, kriminalitet og dop. Teknologien ble en innfallsport til noe annet og bedre.

 

Interessen for teknologi førte han fram til Microsoft der han i dag er Vice President for Worldwide Education. 23. april besøkte han itslearnings brukerkonferanse i Bergen, der han snakket til flere hundre fremmøtte lærereom hvordan teknologi kan støtte læring .

– Folk gjør en flott jobb med teknologi, men er dårlige til å få det til å fungere i et pedagogisk perspektiv, sier Salcito.

Utdanningssystemet må endres

Han mener at teknologien har klart å endre utdanningssystemet, men klasserommet har endret seg lite. Der lærene for 100 år siden brukte tavle og kritt, bruker dagens lærere smartboards, datamaskiner og læringsplattformer, mens prøver, tester og bøker er digitale. Men selv om læringen har blitt digitalisert og automatisert mener han at vi har en lang vei å gå. Han mener at lærerne må bidra til å drive endringene framover – teknologien kan ikke gjøre det alene.

– De fleste OECD-landene har doblet eller tredoblet kostnadene til utdanning mellom 1970 og 1994, men studentenes resultater har stagnert eller blitt dårligere, forteller Salcito.

For å endre dette mener han at praksisen i utdanningssystemet må endres. Men det viktigste er å få studentene til å forvente en bedre fremtid når de starter utdanningen. Da er halve kampen vunnet.

Han mener også at lærerne må bli flinkere til å få fram relevansen i det som læres. Hvem har ikke fått spørsmålet «Hvorfor må jeg lære dette? Jeg får jo aldri bruk for det!» Elevene må forstå hvorfor de lærer. Det viktigste er altså ikke å ha klasserommet fullt av tekniske hjelpemidler. Det viktigste er hvordan de brukes. Ellers er vi like langt.

Lær av dataspill

Studenter som stryker blir sjelden motivert. Men dersom den samme studenten går hjem, spiller et dataspill og får «game over» blir han likevel inspirert til å begynne på nytt og prøve å forbedre seg selv. Her har skolesystemet mye å lære, mener Salcito. Hva er det som driver deg fra et sted til et annet i et dataspill? Hvordan kan lærerne få en lignende effekt i klasserommet?

– Jeg blir motivert når tannbørsten min viser et smilefjes dersom jeg har pusset tennene i over to minutter, sier Salcito. – Eller når moderne biler viser et blomstermotiv når du kjører økonomisk. En lignende motivasjon må vi få inn i klasserommet.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss