Kontakt oss
RSS Feed

Musikkelever blir inspirert av GarageBand på iPad

Kjell Rune Fjellheim underviser i musikk og religion ved Kannik skole i Stavanger. Han skriver også en blogg om musikk og bruk av teknologi i undervisningen. «Jeg kom på mange av teknikkene mine da jeg prøvde å innarbeide oppgaver, kommunikasjonsmetoder, undervisningsressurser og vurderingsverktøy i itslearning,» forklarer Kjell Rune. «Dette ga meg noen utfordringer, men har langt flere fordeler enn ulemper.»

I denne artikkelen gir Kjell Rune oss et glimt av hvordan timene i musikkproduksjon ser ut, det vil si hvordan han lærer elevene å lese ulik notasjonsformer, og hvordan de bruker GarageBand på iPad. GarageBand er en gratis musikkproduksjonsapp – komplett med berøringstastatur, synthesizere og perkusjonsinstrumenter. Appen gjør det enkelt å lære, spille og ta opp sanger som låter fantastisk.

itslearning er «ryggraden»

I musikkproduksjonsundervisningen bruker Kjell Rune planleggeren i itslearning slik at elevene får tilgang til noter, kompetansemål, videoer og oppgaver på ett sted. Nedenfor kan du se en skjermdump av planleggeren.

Blandet læring

Kjell Rune kombinerer tradisjonell undervisning med Internett- og videoressurser. Han lager instruksjonsvideoer og deler dem med elevene på itslearning. «Jeg har løsrevet meg fra tavlen, sånn at jeg kan tilbringe mer tid med hver elev,» tilføyer han. «En fordel med et omvendt klasserom med videoundervisning er at elevene kan lære i sitt eget tempo.»

Videoene forklarer hvordan elevene skal starte et prosjekt i GarageBand på iPaden, hvordan de skal ta opp instrumenter ved hjelp av appen, og hvordan de skal levere ferdige prosjekter. Etter å ha sett noen av videoene går elevenes første oppgave ut på å gjøre opptak av trommesporet på «Rolling in the Deep» av Adele i GarageBand. Skjermbildet nedenfor viser Kjell Runes oppgave. Det omfatter instruksjoner, kompetansemål og vurderingskriterier samt koblinger til en video og noter.

Før Kjell Rune legger ut oppgaven, lærer han elevene hvordan de skal lese og spille ulike rytmer ved å bruke hjelpeord («én og to og»). «Dette er metoden jeg lærte i hørelærefaget da jeg studerte musikk i Oslo,» forklarer han. Bildet nedenfor viser hvordan Kjell Rune beskriver trommeslagene i «Rolling in the Deep» av Adele i diagramformat.

Den andre oppgaven går ut på å ta opp ulike akkordinstrumenter (gitar, bass og piano) over trommeslagene som elevene allerede har tatt opp. Kjell Rune lærer dem hva en akkord er, hvordan de skal skifte akkord, og hvordan de spiller forskjellige instrumenter. Han har forenklet og transkribert fire av de instrumentale delene i «Rolling in the Deep». Illustrasjonen nedenfor viser gitarnotene med mer tradisjonell noteskrift.

«Det er den typen notasjon jeg som frilansmusiker vet hvordan jeg skal lese. Det vil være relevant for fremtidige musikere også,» forteller Kjell Rune.

Levering av ferdig produkt

Elevene leverer GarageBand-opptakene i to deler: først trommesporene og deretter strengeinstrumentene. «For at dette skal fungere, må vi gå gjennom et par trinn,» forklarer Kjell Rune. «Siden iPaden ikke lar deg motta filer fra ulike apper, må vi bruke et nettskybasert lagringssted før vi sender dem til itslearning.»

Det er mange alternativer: Dropbox, Evernote, Google disc osv. Så langt har Kjell Rune brukt SoundCloud, men det har dessverre medført noen vanskeligheter. Han underviser 13 forskjellige klasser i musikk, og de deler på de samme 30 iPadene. Elevene må logge inn på sine egne SoundCloud-kontoer hver gang de vil lagre et spor, og deretter logge ut når de er ferdige med å bruke iPad-en. Elevene glemmer ofte å logge inn og ut, så filene «går tapt» (lagres på feil sted). 

Denne prosessen vil bli enklere når itslearning senere i år innfører en innebygd Dropbox-kobling som er tiltenkt elevene. Da kan elevene bruke Dropbox-mapper til å lagre arbeid som de vil dele med venner, foreldre og fremtidige arbeidsgivere. «Som et forsøk på å demonstrere utvikling og læring skal elevene opprette en digital mappe hvor de skal samle alt arbeidet sitt over en periode på tre år,» forteller Kjell Rune.  

«En integrasjon av Dropbox vil løse noen av de utfordringene vi har hatt knyttet til det å kunne levere en besvarelse fra iPad til itslearning. Likevel ville jeg heller ha foretrukket en løsning som ligner mer på f.eks. SoundCloud hvor man kan bygge inn en lydfil i svarfeltet, kan strømmes rett fra besvarelsen, og jeg som lærer kan kommentere direkte i tidslinja. Man må slippe å laste ned fila for å lytte til musikken og kunne gi mest mulig konkret tilbakemelding uten for mye arbeid. Jeg personlig synes filer og mappestruktur ofte blir litt tungvint, gammeldags og rotete.»

Kriteriebasert vurdering

«Lærerne på skolen er aktive brukere av kriteriebasert vurdering (i form av rubrikker). Dette betyr at lærerne definerer kjennetegn på suksess eller kriterier for ulike kompetansenivåer på forhånd. De matcher kontinuerlig elevene med det mest passende kjennetegnet. Nå er det mulig å gjøre dette i itslearning, og det har gjort meg mer bevisst på det faktum at jeg jobber med spesifikke kompetansemål,» sier Kjell Rune. «Illustrasjonen nedenfor viser hvordan jeg har definert mine egne vurderingskriterier for kompetansemålet Musikkens grunnelementer

«Det er en merkbar forbedring i elevenes prestasjoner ved bruk av denne undervisningsmetoden. Elevene sier at dette opplegget er relevant og motiverende. De fleste elevene får mye gode resultater nå. De er enige i at de er mye flinkere både til å lytte til rytmer og ulike trommelyder og til å lese noter, både grafiske og tradisjonelle,» rapporterer Kjell Rune.

Deling via itslearning community

En ting Kjell Rune er god på, er å dele. Gjennom bloggen og andre sosiale medier deler han råd som kan bidra til å gjøre lærernes hverdag enklere og undervisningen deres mer inspirerende. Dette er noe flere lærere kan og bør gjøre. Som itslearning-bruker kan du enkelt dele fag og vise andre læreres fag gjennom itslearning community. Katalogen inneholder mer enn 2500 fag. Kjell Rune står for ett av dem, og det er basert på musikktimen i 10. trinn. Som itslearning-bruker kan du se dette faget.

For å få tilgang til Kjell Runes fag klikker du på Fag i itslearning-toppmenyen og deretter på Community / itslearning community øverst til høyre. I menyen for land velger du Norge. I Språk-menyen velger du Alle språk. I søkefeltet skriver du inn navnet på faget, Deling av musikkopplegg.

Når navnet på faget vises, klikker du på det, og deretter klikker du på Bli med i fag. Deretter vil du se fag i boksen med faginnhold når du velger Mitt dashbord.

«Alle er velkommen til å bruke akkurat den delen av faget de vil. Sammen kan vi bli enda bedre til dette. Kommentarer er velkommen på bloggen og Twitter-kontoen min,» avslutter Kjell Rune.

Tusen takk for at du deler med oss og inspirerer oss, Kjell Rune!


No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss