Parallelle sesjoner

Overordnet program


= itslearning

= Fronter

= For alle

= Høyere utdanning (Fronter og itslearning)


MANDAG 26/9


Kongesal 1Kongesal 2Kongesal 3Kongesal 4Dræggen 7Dræggen 8
13.30
Teaching Zack to Think: Developing Critical Thinking Skills
Alan November
Vurdering med læringsplattformen
Tone Gunnersen
"Som hånd i en hanske"
Rannveig Vindenes
Vurdering med og uten karakter
Henning Lund
Fordelene med et åpent system: integrasjoner og innhold
Kelli Pardo
itslearning + Showbie 
Colin Bramm
14.30
Planleggeren som kvalitetsverktøy m/workshop
Michelle Weme og Merete Ludmann
Tips og Triks rund IUP
Harald Gjervik
Digitalt samarbeid med kompetansemål og vurderingskriterer
Jørgen Natlandsmyr Lunde

Jeg er administrator og det er snart skoleopprykk
Bjarte Berntsen
Dataanalyse og rapportering
Debbie Munson
Maintaining 99.7% uptime and beyond
Michelle Lorenz
15.30
En heldigital skole uten lærebøker
Tone Gunnersen
Ressursfag for planbygging
Nils Hjelmervik og Jørgen Bjertnæs Natvik
Leadership: Managing the transition
Alan November
IT og støttetjenester i fremtiden
Kjetil Dalseth
itslearning + Showbie
Colin Bramm

TIRSDAG 27/9

09.00
Video og læringsmålforklaring
Jostein Trillhus
Kongesal 2
Pedagogisk speeddating
Harald Gjervik
Dræggen 8
Forutsigbarhet i skolehverdagen uavhengig av lærer
Thora Stendal og Ann-Kristin Nilsen
Kongesal 3

Åpent forum
Dræggen 7

"Sløyfen" - Design av studium
Atle Kristensen Kongesal 4

Blacklivesmatter
Elever fra Rothaugen skole og Chad Lassiter Kongesal 1

10.00
Pedagogisk speeddating
Nils Hjelmervik
Dræggen 7
Individuell tilpasning av læring
Johan Busch
Kongesal 2
"En digital skolehverdag"
Rannveig Vindenes
Kongesal 3
itslearning + Showbie
Colin Bramm
Dræggen 8

Refleksjonslogg i nettbasert utdanning
Ramin Darisiro Kongesal 4

Blacklivesmatter
Elever fra Rothaugen skole og Chad Lassiter
Kongesal 1
11.00
Bedre læring med teknologi
Morten Nyhagen
Kongesal 3
God bruk av Fronter i videregående
Hilde Mjelva Kongesal 2

Kom i gang med planleggeren
Jørgen Natlandsmyr Lunde og Bjarte Berntsen
Dræggen 7

Fronter anno 2016 - det beste på et fat!
Harald Gjervik
Dræggen 8

Flipped classroom i høyere utdanning
Christina Finne
Kongesal 4
Civil rights movements
Chad Lassiter
Kongesal 1

ONSDAG 28/9


Fronter admin
Fronter lærer
Itslearning admin
Itslearning lærer
Blandet
Blandet       
09.00
Administratorkurs
IUP og mål
Administratorkurs for nye administratorer
Helhetlig vurdering
Oppdateringskurs for administratorer
Bruk av digital tavle og LMS
10.00
11.00
Lunsj
Lunsj
Lunsj
Lunsj
Lunsj
Lunsj
12.00
Office 365 og Fronter
Omvendt undervisning
Office 365 og itslearning
Helhetlig planlegging
Flipped classroom

13.00
IUP og mål
Helhetlig vurdering
Bruk av digital tavle og LMS
14.00
15.00
Kursdagen slutter

        

Nedover på siden står en beskrivelse av alle parallelle sesjoner.
 

 

    

 "Åpent forum: Bli med på workshop med våre rådgivere og support"          

Jørgen Natlandsmyr Lunde og Bjarte Berntsen, itslearning

Du har helt sikkert stilt deg spørsmålet; "Hvordan gjør jeg dette i læringsplattformen?"  I denne sesjonen stiller våre pedagogiske rådgivere og support til en workshop der du bestemmer innholdet. Ta med deg dine spørsmål og benytt anledningen til å få svar på det du lurer på.

 

 

"Planlegger som kvalitetssikringsverktøy"                                                          

Michelle Weme og Merete Ludmann - Hole kommune

Planleggeren er et nyttig verktøy for å skape god oversikt for elevene. Men hvordan kan planleggeren også fungere som et godt redskap for kvalitetssikring. Se hvordan Hole kommune benytter planleggeren som kvalitetssikringsverktøy for alle fagplaner og hvorfor de som skoleledere velger å ta i bruk planleggeren på denne måten.

Sesjonen etterfølges av workshop hvor Michelle og Merete viser hvordan dette kan gjøres i praksis,
samt svare på de spørsmål dere måtte ha. Det anbefales at du tar med en årsplan i et fag til workshopen.

 

 "Video og læringsmålforklaringer"                                                          

Jostein Trillhus, lærer på 4.trinn i Hole kommune

Jostein er lærer på fjerde trinn og produserer elevaktivt innhold i planleggeren ved bruk av video. Han bruker videoene for å hjelpe elevene å nå sine mål, i tillegg til å bistå de foresatte til hjelp med leksearbeidet. Lær og bli inspirert av hvordan Jostein benytter enkle grep for å produsere godt innhold.

 

"Pedagogisk speeddating"                                                                                 

Nils Hjelmervik, itslearning

Hadde det ikke vært bra hvis du kunne velge innholdet i en sesjon på brukerkonferansen, snakke med andre deltakere og få innspill på akkurat det som interesserer deg. På denne sesjonen får du det. Konseptet er enkelt, men godt. Små grupper, erfaringsutveksling og inspirasjon. Itslearning organiserer, og du bidrar med dine tanker og meninger.

 "En heldigital skole uten lærebøker" 

Tone Gunnersen, Hvaler kommune

Hvordan får man en skole til å fungere stort sett uten lærebøker? Er det mulig at det digitale kan overta fullstendig? Tone Gunnersen forteller sine erfaringer med bruk av kombinerte skybaserte løsninger.

 "Tips og triks rundt IUP"                                                                                                

Harald Gjervik, itslearning

IUP er et mye brukt verktøy i Fronter. Samtidig er det mange som lurer på hvordan man kan jobbe mer effektivt med IUP'er. I denne sesjonen deler vår produktekspert sine beste tips og triks rundt bruk av IUP i Fronter.

 

 "Individuell tilpasning av læring"                                                        

Johan Busck, Fronter

I dag kan vi benytte digitale verktøy for å tilpasse læringsressurser og aktiviteter til den enkelte elevs forkunnskaper og ferdighetsnivå. Gjennom en praktisk tilnærming ser vi på hvordan det kan tilrettelegges for akkurat dette i Fronter.

 

 "Som hånd i hanske"

Rannveig Vindenes, Fjell kommune

Rannveig Vindenes er lærer på 8. trinn ved Tranevågen skole. I denne sesjonen forteller
hun om hvordan det er mulig å benytte itslearning aktivt i arbeidet med vurdering for læring.
Hun forteller, forklarer og viser eksempler fra skolehverdagen.



 "Pedagogisk speeddating"

I denne sesjonen er det deltakerne som er foredragsholdere! Har du en liten ide om hvordan man kan bruke Fronter på en god måte? Da har du 5 minutt på å presentere denne til andre som bruker Fronter. Dette er sesjonen der alt kan skje, og som kan boble over av kreativitet!

 

 "Ressursfag for planbygging" 

 Nils Hjelmervik og Jørgen Bjertnæs Natvig

Mange lærere bruker ressursfag i itslearning til å bygge planene sine. Ressursfagene vil være tilgjengelig for lærerne år etter år, og fylles med faglige ressurser og aktiviteter som lærere kan kopiere og bruke i elevfagene sine. 

 "Digitalt arbeid med kompetansemål og vurderingskriterier"  

Jørgen Natlandsmyr Lunde, itslearning

I itslearning er det mulig å arbeide med kompetansemål og vurderingskriterier på ulike måter. Få en innføring til hvordan man kan utnytte disse mulighetene for å sette opp lokale læreplaner i egen organisasjon og koble disse mot definerte vurderingskriterier. Og ikke minst; hvordan kan de lokale læreplanene og vurderingskriteriene brukes i praksis? 

"Kom i gang med planlegging" 

Jørgen Natlandsmyr Lund og Bjarte Berntsen - itslearning

Planleggeren i itslearning gir en unik mulighet til å sette opp digitale periodeplaner, i tillegg til at du kan definere innholdet i den enkelte undervisningsøkt. Gjennom bruk av planlegger, kalender og målsamling viser vi deg hvordan du kan sette opp en helhetlig digital undervisningshverdag for dine elever.

 


"Bedre læring med teknologi" 

Morten Nyhagen, Nordahl Grieg videregående skole

Mange lærere føler et press på å ta i bruk ny teknologi uten helt å vite hvordan teknologien skal brukes. Det kan i mange tilfeller føles som om det står mur mellom teknologien på den ene siden og pedagogikken på den andre siden. Vi må ikke bruke teknologien bare fordi den er tilgjengelig. Vi må bruke teknologi for å gi våre elever bedre læring enn hva vi kan få til uten bruk av teknologi. Med utgangspunkt i sosial læringsteori skal jeg fokusere på hvordan vi kan bruke teknologi til å dele, samarbeide og vurdere på en måte som øker elevenes læring. Dette, sammen med de mange mulighetene for formativ vurdering som åpnes med teknologibruk, gir meg som lærer et utall muligheter til å utvikle læringssituasjoner som vil gi god læring for elevene.

 

 

 "Fronter anno 2016 !"                                                                                     

 Harald Gjervik, itslearning

Fronter er en innholdsrik læringsplattform som består av en rekke verktøy for god pedagogisk bruk i skolen. Hva er det beste i plattformen etter 16 år på markedet? Og har du oppdaget de store mulighetene som Fronter gir?

I denne sesjonen gir Harald Gjervik deg inspirasjon til å utnytte det beste av Fronter.

 

 "Jeg er administrator og det er snart opprykk"

 Bjarte Berntsen, konsulent itslearning

Ved skolestart forventes det læringsplattformen er klar til bruk. Dette innebærer at brukere er på plass, terminer er korrekt satt opp og at sjekklisten er gjennomgått. Med andre ord skal alt være i orden når lærere og elever kommer tilbake fra sommerferie. Vi tar en gjennomgang av hva du skal huske og hva som er viktig å tenke  på ved opprykk til nytt skoleår.

 

 "IT og støttetjenester i fremtiden"    

Kjetil Dalseth - Universitetet i Stavanger

Hvilke støttetjenester vil det være behov for innen IT med tanke på  fremtidens organisering innen høyere utdanning?

 

 "Fordelene med et åpent system: integrasjoner og innhold" 

Kelli Pardo, itslearning

I denne presentasjonen ser vi på en case-studie fra USA om hvordan pedagogisk innhold kan integreres i itslearning. Det blir også en felles diskusjon rundt hvilke lærings-ressurser og integrasjoner som er mest relevant for Høyere Utdanning.

Case Study: Kelli Pardo, based in Atlanta with itslearning, has led the development and implementation of the way US school districts have chosen to use third party resources. She will briefly share with us the journey of the Houston mincipality in Texas with 250K users and the 7th largest school district in the country. She will demonstrate Houston's solution and how the leading publishers such as Pearson and Houghton- Mifflin are currently being fully integrated in courses.


 

 "How to be "data informed" instead of "data driven"?

 Debbie Munson, itslearning

I denne sessionen vil du bli introdusert til  hvordan data fra itslearning kan forenkle arbeidet med å kontinuerlig analysere og forbedre læringsprosessene i egen virksomhet.

Foredraget holdes på engelsk

 

 

 "Læringssløyfen - Design av studium med bruk av teknologi"

Atle Kristensen - Universitetslektor i pedagogikk, Universitetet i Nord

Atle presenterer pedagogisk design og strategier som bygger på læringsteorier, samt hvordan Fronter teknologi kan støtte disse.

 

 

 "Flipped classroom i høyere utdanning"

Christina Finne, Universitetslektor - Universitetet i Stavanger

Digital kompetanse  etterspørres i stadig større grad både av lærere og studenter ved læresteder for høyere utdanning. I denne workshopen vil du som deltaker få innblikk i konseptet med et omvendt klasserom og hvordan flytte tradisjonelle læringsaktiviteter ut av den ordinære undervisningen og la studentene få en mer aktiv og deltagende rolle.

 

 "Refleksjonslogg i nettbasert utdanning"

Ramin Darisiro, Seniorrådgiver - Forsvarets høgskole.

Vi har tilrettelagt et av våre kurs til å bli ren nettbasert med utgangspunkt i omvendt undervisning og video, der itslearning er navnet i  kurset. Vi bruker funksjonaliteten i itslearning til føring av refleksjonslogg ( faglig og prosessrefleksjon/ metarefleksjon) som igjen er en del av den totale evalueringen.

"Teaching Zack to think: Developing Critical thinking" 

Alan November

Alt for mange elever er ikke i stand til å skille fakta fra fiksjon på internett. Vi kan lære elevene hvordan å lese "grammatikk" på internett og bruke strategier for å validere informasjon. Denne populære workshopen gir deg steg for steg undervisningstips for å hjelpe elever, lærere og administratorer å tenke kritisk om internett informasjon.

 

 

"Leadership: Managing the transition" 

Alan November

Bevegelig visjon og misjon, håndtere endring og samkjøre teknologi til de primære faglige målene vektlegges. Vi vil utforske "ledere som rollemodell" konseptet og faglige utviklingsmuligheter.

 

 

"itslearning + Showbie" 

Colin Bramm - Administrerende direktør og medgrunnlegger av Showbie

Showbie er en undervisningsplattform som brukes av over 2,5 millioner elever, lærere og foreldre. Showbie har et kraftig sett med verktøy for sanntidsoppgaver, kommunikasjon, porteføljer, tilbakemeldinger og fungerer utmerket i 1:1 klasser på enheter som ipad, Chromebook og bærbare datamaskiner. Showbie er glade for å kunngjøre en kommende integrasjon med itslearning, og dermed gi skoler og kommuner en komplett løsning for sine digitale behov.

 

 

"Vurdering med og uten karakter" 

Henning Lund - Eikeli Vgs

Vurdering for læring fungerer best når man ikke blander inn karakterer, men for en del lærere kam det være vanskelig å gi slipp på dem - særlig siden elevene jo skal ha sluttvurdering med karakter. Jeg vil snakke om hvordan jeg har brukt teknologi som itslearning og OneNote til å gjennomføre undervisning og egenvurdering for elevene, og til å gi tilbakemeldinger og vurderinger til elevene i matematikk 1T.

"Forutsigbarhet i skolehverdagen uavhengig av lærer"                                                          

Thora Stendal og Ann-Kristin Nilsen - Slåtthaug videregående skole

Struktur er viktig for å skape forutsigbarhet og trygghetfor elever og vi vet at læringsutbytte et helt avhengig av egen motivasjon og hvilke lærere vi møter underveis. På vår skole jobber vi med at alle elevene skal få en forutsigbar hverdag uavhendig av dette. Derfor har ledelsen på skolen bestemt at vi skal utnytte itslearning bedre, bruke planleggeren i alle fag, legge inn timeplanen vår og ha læringsplattformen i mer fokus. For å kvalitetsikre arbeidet utarbeidet vi en mal i forkant av skolestart, som vi la inn i fagene til lærerne. Dette har vi lyst til å vise dere litt mer av.

 

 "En digital skolehverdag" 

Rannveig Vindenes, Fjell kommune

Rannveig Vindenes er lærer på 8.trinn ved Tranevågen skole. I denne sesjonen forteller hun om hvordan 8.trinn har implementert itslearning og digitale verktøy i skolehverdagen.

 "God bruk av Fronter i videregående" 

Hilde Mjelva

I denne sesjoner vil Hilde ta for seg hvordan Fronter kan brukes til

  • å samle ressurser og gjøre de lettere tilgjengelig for elevene
  • pedagogisk tilrettelegging og retningsstyrt læring
  • vurdering vha. prøvevektøyet, avstemning og læringssti




"Maintaining 99.7% uptime and beyond"                                                                                 

Michelle Lorenz, itslearning

This session steps through the challenges with achieving 100% availability 24/7, 365 days a year, and a glimpse behind the doors of itslearning into our operations room. 

We will cover:

  • The last 1%- going from 99% to 100% availability
  • Calculating availability
  • How we respond when something goes wrong
  • How we process incidents
  • Status page


"Blacklivesmatter" 

Chad Lassiter og elever fra Rothaugen skole

Professor Chad Lassiter vil sammen med 9. klassinger fra Rothaugen skole ha en live-sesjon på temaet "blacklivesmatter". Han vil starte med en kort introduksjon til temaet og deretter svare på spørsmål fra elevene ved å bruke Padlet. Du vil under denne sesjonen se elever som har blitt forberedt på å bruke omvendt undervisning og vise hvordan Padlet vil øke elevenes sjanse til å vise sin kunnskap i klasserommet.

"Civil Rights Movement from Martin Luther King untill Blacklivesmatter" 

Chad Lassiter - University of Pennsylvania

Professor Chad Lassiter vil gi en kort presentasjon på borgerrettighetsbevegelsen i USA. Etter presentasjonen vil publikum ha muligheten til å stille spørsmål og svare på presentasjonen ved å bruke Padlet. Dette vil gi publikum muligheten til å oppleve hvordan det føles å være student samt å bruke padlet til å kommunisere i klasserommet.

Kurs Videogalleri Kontakt oss