Kontakt oss
RSS Feed

"Omvendt undervisning" med itslearning-sider

Merethe Hollen vant andrepremien i konkurransen “Best use of itslearning 2012“ for sin tilnærming til "omvendt undervisning". Selv om mange lærere bruker itslearning til omvendt undervisning, er Merethes bruk av sider for å lage interaktive læringsverktøyer i en klasse for seg. Her forklarer Merethe hvordan hun bruker omvendt undervisning og hvorfor.

Ved avdelingen for radiografi ved Høyskolen på Nord-Jylland, er hvert fag basert på prinsippet om 50 % fysisk tilstedeværelse og 50 % virtuell undervisning. Dette dels på grunn av de store avstandene mange studenter må reise for å komme til høyskolen, og dels på grunn av at avdelingen anser en kombinert tilnærming til undervisning som mest effektiv.

En enkel nettbasert ressurs med all den informasjonen studentene trenger

Som foreleser i etikk ved avdelingen bruker Merethe itslearning -sider for å gi studentene en omfattende oversikt over alt materiale i etikk-undervisningen. “Vi bruker sider mer og mer i vår avdeling”, forklarer hun. “Sider er så nyttige at vi ikke lengre ber studentene se i tremenyen for å finne læringsmateriale eller oppgaver. Vi legger dem i stedet på den relevante ressurs-siden. På den måten har studentene alle nødvendige ressurser, oppgaver og tester for hvert emne eller modul samlet på ett sted, noe som gjør det mye enklere for dem å finne og bruke dem.”

Sider er i bunn og grunn individuelle nettsider som kan inkludere videoer (som f.eks. streamede forelesninger eller videoer fra YouTube og andre nettsider), PDF-er, bilder og lenker – hvilket gjør det mulig for lærerne å tilby studentene et bredt utvalg av materiale for hvert emne på hver side i itslearning.

I tillegg til bakgrunnsmateriale og læringsressurser inkluderer Merethes sider også lenker til tester, oppgaver og online-diskusjoner for å aktivisere studentene og motivere dem til å bruke det de har lært.

Hvis du ønsker å prøve bruk av sider i din undervisning, kan du se hvordan Merethe lager sider på vårt globale nettsted.

Utvikle en forståelse for etikk

Etikk-undervisning handler om reflekterte resonnementer. Nøkkelen for studentene er å forstå ulike etikkteorier og lære hvordan de kan bruke dem i sin egen praksis. For Merethe betyr det å bygge opp en forståelse i løpet av studiet, dvs. starte med enkle dilemmaer før man beveger seg over til mer komplekse problemstillinger, men alltid utforske tankegangen bak avgjørelsene.

“En side i itslearning kan inneholde en video-forelesning hvor jeg forklarer teorien i tillegg til PDF-er, eksterne videoer og lenker til annet læringsmateriale om etikkteori. Den vil ofte også inneholde en lenke til en flervalgstest hvor studentene må ta stilling til hva de vil gjøre i ulike situasjoner. Studentene fullfører testen etter at de har lest teorien. Det viktigste er ikke å gi et riktig svar i seg selv, men å reflektere over hvorfor man velger det aktuelle svaret.”

For å starte denne refleksjonsprosessen før timen, inviterer Merethe sine studenter til å dele sin tankegang i et nettbasert diskusjonsforum, som hun lenker direkte til siden sammen med testen. På den måten kan Merethe få god oversikt over hvordan studentene nærmet seg hvert dilemma før de møter til undervisningen, og når studenter entrer klasserommet er de rustet med den bakgrunnskunnskapen de trenger for å få en fruktbar diskusjon.

“Studentene liker de nettbaserte diskusjonsforumene, men de foretrekker fortsatt klasseromsdiskusjonene”, sier hun. “Online-arbeid er god forberedelse, men ikke en erstatning for klasseromsbasert undervisning.”

Video-forelesninger: studentenes favoritt

Når Merethe blir spurt om hvilket aspekt i hennes online-undervisning studentene foretrekker, svarer hun uten å nøle. “De liker de forelesningsvideoene jeg gir dem. De kan se videoene hjemme og trykke på stopp og spole tilbake når de ønsker. Studentene setter virkelig pris på dette siden det ofte er viktig å forstå en sak og reflektere over den før man går videre.”

 

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss