Kontakt oss
RSS Feed

Slik blir implementeringsprosjektet for læringsplattformen vellykket

Hvordan måler man om implementeringsprosjektet for en opplæringsplattform er vellykket? Ifølge Global Business Development Manager Trond Skeie er det ett svar: bruken. De beste prosjektene får over 80% av ansatte og elever til å bruke læreplattformen regelmessig ett år etter implementeringen. Men hvordan får de til dette?

Med henblikk på implementeringsprosjekter for læringsplattformer trekker Trond Skeie frem en sammenlikning.

– Hvis du kjøper en bil til noen som aldri har brukt en bil før, vil de antagelig ikke ha mye glede av den. Du må sørge for at de får vite hvordan de skal bruke den – og at de har et sted å kjøre til. Det samme gjelder for læringsplattformer. Du må gi læreren opplæring, og en god grunn til å bruke den.

Trond Skeie har samarbeidet med hundrevis av skoler og kommuner for å sikre at implementeringsprosjektet for itslearning fungerer. Han har funnet ut at visse ting må være i orden ved ethvert prosjekt for at det skal bli vellykket.

Strategisk ledelse

Prinsippet bak strategisk ledelse er enkelt: Bruk læringsplattformen strategisk for å forbedre brukertilpasningen. Trond gir et eksempel. – En kommune jeg jobbet med, avblåste de ukentlige læremøtene og satte opp et samarbeidsrom for de ansatte på itslearning i stedet. Selv om dette i praksis tvang lærerne til å bruke itslearning, var de fornøyde, ettersom ukemøtene ble ansett som veldig tidkrevende.

Opplæring med pedagogisk fokus

– Det er ingen vits å vise lærerne hvordan de skal bruke plattformen hvis du ikke gir dem noen grunn til å bruke den, forklarer Trond. – Derfor må opplæringen fokusere på pedagogiske behov og knyttes til læreplanen.
Trond gir oss et eksempel fra en språklærer han arbeidet med. – Han hadde en svært stor klasse og vanskeligheter med å vurdere hver enkelt elevs muntlige ferdigheter i løpet av skoletimene. Derfor viste jeg ham hvordan han kunne lage lydoppgaver med den innebygde lydopptakeren. Det var en åpenbaring for ham. Elevene kunne nå ta opp lydøvelsene, og han kunne høre på dem og gi tilbakemelding etter timen.

Finne folk som tilpasser seg raskt

I enhver organisasjon er det noen få som liker å ligge i forkant av den tekniske utviklingen – disse menneskene er viktige hver gang noe nytt skal innføres. For implementeringslederen er det helt avgjørende å finne lærere og ansatte i administrasjonen som tilpasser seg raskt, og gi dem all den opplæringen og støtten de trenger.

– Ofte tilbyr vi folk som tilpasser seg raskt egne kurs for kursledere," sier Trond. – Dermed kan de gi sine egne avdelinger en opplæring som er mer skreddersydd enn fra kursledere fra skolekontorene, og de vil lettere kunne svare på spørsmål.

Bruke retningslinjer med klare mål

Selv om mange rektorer og skolekontorer helst vil unngå å diktere hvordan lærerne skal bruke opplæringsplattformen, mener Trond at klare retningslinjer bidrar til å gjøre innføringen raskere – spesielt blant lærere som er mindre teknisk interessert. Det viktigste er likevel, påpeker Trond, at man gir klare mål som er knyttet til læreplanen.

– I Norge må andreklassinger lære å skrive en digital tekst, og itslearnings grensesnitt for småskolen med enkle tekstbehandlingsverktøy er perfekt for dette. Hvis retningslinjene sier at lærere i 2. klasse skal be sine elever å skrive en tekst i «Om meg»-seksjonen i itslearning, vil de lære å bruke systemet, samtidig som de får se fordelene ved det.

Og elevene?

Når vi spør om bruken blant elevene, smiler Trond. – Elevene er allerede flinke med teknologi. Alt de trenger er brukernavn og passord.

Finn ut mer om itslearnings implementeringstjenester.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss