Kontakt oss
RSS Feed

Slik ivaretar du elevenes eSikkerhet og personvern

itslearning gir deg et digitalt miljø hvor elevene kan utforske mulighetene som Internett byr på uten å blottlegge dataene sine for resten av verden. Men selv om informasjonen på itslearning forblir på skolen, er det likevel en rekke spørsmål du må tenke på for å sikre elevenes eSikkerhet, og dette innebærer å bruke personvern- og policyfunksjonene på itslearning.

Slik fungerer det

Vi begynner med et eksempel. I et hierarki med fire fiktive skoler – Chesterson, Springfield, Whitneyville og Enfield – har Chesterson oppdaget at en gruppe elever har mobbet andre via det interne meldingssystemet.
For å få slutt på dette bestemmer rektor på Chesterson seg for å slå av meldingssystemet for alle elevene, og hun ber systemadministratoren om å deaktivere meldingssystemet på Elev-profilen. Dette kan gjøres med ett enkelt klikk på personvern-innstillingene på Elev-profilen.

Systemadministratoren har en bedre idé. Han påpeker at å redigere profilen vil innebære å deaktivere meldingssystemet for alle elever på alle de fire skolene. Han vet at meldingssystemet brukes flittig av de andre skolene i hierarkiet, og argumenterer for at dette er en dårlig idé.

I stedet ber systemadministrator rektor om å vurdere å bruke policyer. Han argumenterer med at det beste alternativet er å opprette en policy for de bøllete elevene på Chesterson. Dette vil forhindre bøllene fra å bruke meldingssystemet, samtidig som alle andre fortsatt kan bruke det.

Rektor er enig, og istedenfor å blokkere meldingssystemet for alle elevene ved Chesterson, Springfield, Whitneyville og Enfield, innstiller administrator enkelt og greit tilgangene til fire enkeltelever ved skolen Chesterson.

esikkerhet

Hva er forskjellen på personvern og policyer?

Les mer...
Les mer om hvordan du kommer i gang med personvern og policyer i onlinehjelpen.

Personverninnstillinger brukes på profiler (lærere, ansatte, foreldre, gjester, elever, osv.), og avgjør hvilke brukergrupper som kan kommunisere med hverandre. Du kan f.eks. bruke personverninnstillingene til å forhindre at elever sender meldinger til og mottar meldinger fra ansatte på andre skoler. Du kan også bruke personverninnstillingene til å avgjøre hvilke brukere som er synlige i søk. Du kan for eksempel gjøre alle elever usynlige, slik at de ikke vises når noen søker i kontaktlisten i meldingssystemet.

Mens personverninnstillinger brukes på profilnivå, blir policyinnstillinger brukt for individuelle brukere eller brukergrupper, og disse overstyrer alltid personverninnstillingene. Du kan kombinere ulike policyinnstillinger for brukere (du kan for eksempel forhindre en bruker fra å bruke meldingssystemet og å opprette nye prosjekter), og du kan tilordne flere policyer for én bruker.

Policyene gjør systemet mer fleksibelt, og gjør at skolene kan ha egne regler som er uavhengige av andre skoler på en site.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss