Kontakt oss
RSS Feed

Slik lager du gode fag i itslearning

Fag er flittig brukt i itslearning, men hvordan kan du gjøre fagene i itslearning best mulig for elevene? Bruk mindre trestruktur og mer dashbord, oppfordrer itslearnings ekspert på brukervennlighet, Janniche Øyen.

Janniche mener nøkkelen er å skape gode opplevelser for elevene, blant annet ved å gjøre fagene mest mulig oversiktlige. Fjern unødvendig innhold, pynt og navigasjon, og still deg selv følgende to spørsmål før fagene opprettes: Hva vil du med faget i itslearning og støtter du elevens vanligste oppgaver?

Ut med pynt – inn med relevans

– Hva en lærer vil oppnå med faget kan variere, forteller Janniche. – Noen vil at elevene skal gjennomføre tester og oppgaver, noen vil legge ut alle ukeplanene, mens andre vil bruke faget som en lekseoversikt.

Å støtte elevens vanligste oppgaver er også viktig. En liten undersøkelse blant norske elever i 9. klasse viser at de ønsker tilgang på ukens lekse, informasjon om aktuelle tema, timeplaner og bilder.

– Bruk gjerne bilder i fagene, men pass på at de er relevante og ikke bare fungerer som pynt, sier Janniche.

Mange lærere bruker trestrukturen mye, men ifølge Janniche skal det lite til for å forbedre et fag ved å ta en del av informasjonen ut fra trestrukturen og inn på dashbordet.

– En god test er å fjerne venstremenyen, for så å sjekke om elevene har alt de trenger i uken som kommer uten å måtte lete i venstremenyen. Menyen skal selvsagt ikke skjules for elevene, men dersom de klarer å finne alt på dashbordet blir det enklere å navigere.

Begynn med dashbordet

Bruk Mine webfiler
Et tips er å legge filer i mine webfiler i stedet for i tremenyen, for da kan filene deles på tvers av fag eller utenfor itslearning. Om du vil legge filene i tremenyen lenker du til dem med Lenke-verktøyet. Da vil de også åpnes direkte når du klikker på dem.

Nøkkelen til et brukervennlig fag ligger ofte i god bruk av dashbordet. Janniche oppfordrer lærerne til å fjerne tomme innholdsblokker som ikke er i bruk og innholdsblokker med gammelt innhold.

– Ressurser som er relevant for hele året trenger ikke ligge på dashbordet. Legg dem heller i notater eller sider og lenk til disse elementene fra førstesiden. Ta for eksempel et fotoalbum: Du kan ha flere fotoalbum på en side, og når du legger til nye bilder kan du lenke til siden i et oppslag. Når oppslaget har ligget en stund kan du fjerne det, sier Janniche.

Bruk for eksempel farger til å gruppere faste ting som beskjeder. Lær elevene at en gul innholdsblokk betyr oppslag, en rød avstemning og så videre.

De mest avansert itslearning-brukerne bruker planleggeren, og da er det viktig å ha planlegger-innholdsblokken på dashbordet. Siste endringer-innholdsblokken er også viktig for elevene, for her har de oversikten over hva som skjer i faget.

Men hva bør ligge på dashbordet og hva bør ligge i trestrukturen i venstremenyen? Janniche mener at tester, oppgaver og andre verktøy bør legges i venstremenyen. Forutsetningen er at strukturen er relevant, god og enkel å finne frem i og gjør innholdet tilgjengelig på en enkel måte. Les mer om organisering av tremenyen i itslearning-hjelpen.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss