Kontakt oss
RSS Feed

Utvikleren og djevelens advokat

Har du noen gang lurt på hvem som lager itslearning? Møt Larisa Romanova og Mikael Karlsson, to av rundt 40 personer som til daglig jobber med utvikling av itslearning, og få et innblikk i hvordan de jobber.

 

Larisa er fra Russland, og er utdannet ved Perm State University hvor hun oppnådde en mastergrad i økonomi og matematikk. I itslearning jobber hun som testingeniør. Mikael tok sin mastergrad i programvareutvikling fra australske Swinburne University of Technology i Melbourne. Han har bodd i Bergen mesteparten av livet, men har svenske foreldre.

Bygger opp og river ned

itslearnings utviklingsavdeling
har 24 utviklere og 12 testere fra åtte forskjellige nasjoner. Larisa og Mikael jobber ved hovedkontoret i Bergen, men utviklerne er spredt på itslearnings kontorer i Storbritannia, Nederland, Sverige og Russland. Utviklerne og testerne er organisert i fem team med fem utviklere og to testere som har ansvar for ulike deler av itslearning. Kontorene holder kontakten via daglige Skype-møter.
Mens Mikael har ansvar for å skrive koden som til slutt blir itslearning, er Larisa en slags djevelens advokat som gjør alt for å ødelegge og finne feil i det Mikael produserer.

– En god dag er en dag hvor jeg ikke ser Larisa, for det betyr at jeg ikke har gjort noe galt, sier Mikael med et smil.

Utviklerne utgjør itslearnings samlebåndsproduksjon. Tenk på dem som snekkere som får tegninger fra en arkitekt og bygger et hus. De mottar spesifikasjoner fra en gruppe designere som skisserer opp ny funksjonalitet basert på tilbakemeldinger fra brukere, ideer fra ideportalen, utdanningstrender og offentlige retningslinjer. Etter at designet er mottatt begynner utviklerne å snekre sammen koden, mens testerne prøver ut det de produserer. Når de er ferdige blir den nye funksjonaliteten overlevert til driftsingeniørene som oppdaterer itslearning slik at brukerne kan ta i bruk den nye funksjonaliteten Driftsingeniørene sørger også for at itslearning fungerer knirkefritt 24 timer i døgnet.

Konstant fokus på kvalitet

Ingenting slipper ut til brukerne med mindre det har gått gjennom grundig testing. Larisa tar på seg rollen som administrator, lærer og student, og gjør sitt beste for å finne feil. Hvert tenkelig scenario blir testet, og ingenting blir regnet som ferdig før testerne er fornøyd.

– Jeg vet at det ikke er mulig å finne alle feil, og selv om jeg har gjort mitt beste gjennom testingen så føler jeg meg litt skyldig dersom en feil slipper ut til brukerne, innrømmer Larisa.

Mikael legger ikke skjul på at både utviklere og testere er ansvarlig for kvaliteten på det ferdige produktet, fordi selv om testresultatene er gode så kan dårlig koding skape fremtidige utfordringer.

Kjenner på ansvaret

I tillegg til å utvikle og lete etter tekniske feil, kommer både utviklere og testere med tilbakemeldinger til designerne dersom de har generelle ideer og innspill til forbedringer – for eksempel menyer som fungerer, men kunne blitt enda bedre dersom de hadde vært laget på en annen måte.

itslearning har omtrent to millioner aktive brukere, og forrige måned logget nesten 10 % av Norges befolkning seg på itslearning. Men har utviklerne denne enorme brukermassen i bakhodet når de jobber?

– Til en viss grad har vi det, men et såpass stort antall er nesten vanskelig å fatte, sier Mikael. – Du kan bli nervøs av å tenke på at en feil vil få konsekvenser for alle disse menneskene, men på samme tid holder det oss på tå hev.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Kurs Videogalleri Kontakt oss