Ytrebygda ungdomsskole

Våget å leke - lærte seg itslearning på egenhånd.
-Jeg bestemte meg for å leke og ikke ta meg selv høytidelig. Det fungerte overraskende bra. Etter en helg med selvinstruerende kurs kunne jeg begynne å bruke itslearning for første gang, sier språklærer Tove Savland ved Ytrebygda ungdomsskole i Bergen. For tre år siden kom Tove tilbake fra et lengre utenlandsopphold. Mens hun var borte, hadde skolen tatt i bruk et nytt dataverktøy, og hun følte valget var opplagt: hun måtte prøve å lære seg det. Helt blank satte hun seg ned en fredag ettermiddag. Mandag morgen hadde hun klar de første engelsktestene til elevene sine på itslearning.

Tove Savland

Prøve og feile

- Jeg trodde først at jeg måtte lage mine egne systemer, men der tok jeg feil. Jeg fulgte de selvinstruerende kursene som ligger på nettet og oppdaget fort at dette ikke var noe hokus-pokus, det var rett og slett gøy. Min nysgjerrige holdning var nok også viktig.

Hun forstår at mange kolleger er redde for å gå i gang med noe helt nytt, selv valgte Tove bevisst en annen strategi.

- Du må tørre, våge, leke, gå på tryne. Jeg ville heller gjøre feil enn ingenting. Det verste som kan skje er at du sletter et dokument, men det forsvinner ikke ut i kosmos. Du finner det igjen!

Tove kjente litt på angsten for å virke mye dårligere enn elevene sine i den nye teknologiske verdenen, men også der gikk hun på med krum hals.

- Jeg skjønte fort at det trenger jeg ikke. Jeg så det heller slik at de hadde dataferdigheter som kunne komme meg til nytte. Underveis har jeg spurt dem om hva de synes, liker, misliker - på den måten har jeg lært litt og litt. Ingen blir eksperter over natten.

Mer spennende lærerjobb

Slik Tove ser det, er vi alle i større og mindre grad avhengige av mobiler og sms, og for henne er det blitt slik med itslearning også. Å skulle gå tilbake til penn og papir er helt utenkelig.

- Det er som med mobilen – hvordan klarte vi oss uten? Det er ikke meningen å høre ”nyfrelst” ut, men jeg har faktisk fått en ny og mer spennende lærerjobb.

Tove trenger ikke lange tiden for å forklare hva hun mener.

- Jeg jobber mye mer systematisk og er spesielt glad i tilbakemeldingsmulighetene. Før fikk elevene stort sett min respons i klasserommet, nå får de det hjemme hos seg selv. De som tidligere syntes fremføring muntlig var fryktelig skummelt, kan lese inn lydfiler og sende til meg. Jeg kommenterer og korrigerer direkte tilbake.

Blir så elvene blir flinkere når de jobber på denne måten? Tove har sine klare oppfatninger.

- itslearning i seg selv gjør ikke dem bedre, men jeg finner lettere ut hvor skoen trykker, læringen kan gå raskere, jeg ser fortere hva de er svake og sterke på. Jeg har fulgt en klasse over tre år nå, og alle, 100 % av klassen, tør fremføre en muntlig tekst foran andre. Det synes jeg er fabelaktig. De har bygget opp selvtillit, og mange er blitt kjempeflinke muntlig i språkfag.

Daglig bruk viktig

Jorunn SørtveitKollega og språklærer Jorunn Sørtveit er en av skolens mest erfarne itslearning-brukere, med seks-syv års aktiv bruk bak seg. Hun er enig med Tove i at den daglige bruken er viktigst for å komme i gang. For henne er itslearning mer enn en læringsplattform.

- Jeg vil heller si det er en læringsarena, et sted for både dialog, humor, læring og samarbeid mellom skolen, elevene og de foresatte.

Hun mener variasjon og muligheten til å fange opp hver enkelt elev er blitt langt bedre enn i ”gamle dager”. Stemningen er også mer positivt ladet i klasserommet enn før, og Jorunn tror mange elever føler seg mer bekvemme.

- Stigmatiseringen er forsvunnet på mange måter. Før gikk læreren rundt i klasserommet og delte ut prøver. Vi husker alle de tre som av ulike grunner alltid fikk spesielle oppgaver og rødmende tok imot. Nå kommer prøvene på pc, tilpasset elevene – både de som trenger lettere prøver, og de som vil ha høyere vanskelighetsgrad. Lærerne går heller ikke rundt og deler ut prøvene når karakterene er satt – et tungt øyeblikk for mange når alle skal vite hva du fikk. Nå får elevene resultatene sendt til seg på pc hjemme, de får ro til å lese tilbakemeldingene og komme med egenvurdering.

Taletrengte elever

Jorunn har 27 elever i engelsk, en fabelaktig klasse i følge henne selv. De leker mye med lydfiler, flere spiller inn opptak av seg selv på mobilen og sender henne snutter. Der lærerne før slet med å få hele klassen til å snakke, er det nå omvendt.

-Jeg er nødt til å begrense pratingen deres, de er så taletrengte, elsker å ”over do”, brilijere litt. Jeg gir dem maks 2 minutter når jeg ber om en kort presentasjon. Jeg lærer dem at vi skal le av og med hverandre også, det tåler vi. Min er erfaring er at de liker å bli pushet. Min rolle er mye mindre autoritær enn før, jeg guider, samarbeider mer med dem, uten at dette går utover respekten. Den er den samme.

Vurderingsdyktige personer

Med itslearning oppdager Jorunn fortere hvem som ikke gjør leksene sine.

- Vi lærere kan se hvem som har vært inne og lest oppgavene, og det er bra. Om det dannes et mønster, kan vi fort fange opp den enkelte.
Hun føler læringsplattformen også har en annen fordel med tanke på fremtidig arbeidsliv. Elevene tydelig kan se hvilken kompetanse de har i henhold til kompetansemålene, dette er gode erfaringer å ta med seg inn i arbeidslivet.

- De blir rett og slett bevisste på hva de kan og ikke kan, sier Jorunn.

Der karakterboken tidligere sa 4 i engelsk og that’s it, kan karakteren nå brytes ned i ulike fragmenter. En elev kan få 6 i skriftlig, men 3 i muntlig fremføring, eller omvendt. Det betyr at én elev med standpunktkarakteren 4 kan bli en førsteklasses oversetter, mens en annen kan bli en strålende tolk.

- Vi kan altså helhetsvurdere på en helt annen måte en før, forteller læreren entusiastisk.
- Det kan hjelpe eleven videre. Hun vil i fremtiden kunne selge seg inn til en arbeidsgiver lettere når hun vet hva hun er skikkelig god på, sier Jorunn fornøyd.

Tove og Jorunns tips og triks

Tryggere i fremføring

La eleven bruke webkamera til å fremføre; snakke, lese, synge, holde minitale, foredrag. Lag små oppgaver til å begynne med, noe eleven har interesse for. De kan begrunne hvorfor de liker en bok, cd, film. Eller forklare hvorfor flere burde stå på ski, skatebord etc. Elvene prøver seg vanligvis mange ganger. Til slutt sitter det, og de sender inn til mappen sin og får lærerens tilbakemeldinger i ro og mak.

Få eleven til å logge seg på

Du vil at elevene skal logge på seg på itslearning daglig. Og det gjør de – dersom de synes det er viktig eller artig nok. Legg alltid ut noe hyggelig, morsomt, overraskene, f.eks et bilde av en tur, en lenke til YouTube eller kanskje et MGP-bidrag på morsmålet? Dersom elevene skal logge seg på hver eneste dag, må du legge ut noe som fenger! Ikke bare info om faget og tørre formaninger som ”har du husket å gjøre leksene dine i dag?”!

Nybegynnerknep

Er du er ny i bruken av itslearning? Start med noe du brenner for. Hva med å lese inn et favorittdikt? Det gir nesten alltid best resultater og er mest lystbetont å holde på med noe du liker. Ta små steg om gangen, og bruk plattformen daglig. En vanlig feil er at mange tror de skal kunne alt med en gang.

Skaff mentor eller foreleser

Vær åpen for å spørre en mer erfaren kollega om å være mentoren din. Du kan også be en erfaren kollega fra en annen skole om å holde en gjesteforelesning om itslearning hos dere.

Fakta om Ytrebygda ungdomsskole

  • itslearning bruker siden: 2006
  • Antall elever: 486

Lysten på mer?

Se flere historier fra grunnskoler som bruker itslearning, eller få en oversikt over alle våre brukerhistorier

Kurs Videogalleri Kontakt oss